عنوان
|
بررسی رابطه ساختاری کارکرد خانواده و عزتنفس با پیشرفت تحصیلی در دختران دبیرستانی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
آوات فیضی - بدرالدین نجمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 6 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی شکست تحصیلی رگرسیون چند گروهی متغیرهای پنهان عزت نفس کارکرد خانواده
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
خانواده به گونههای مختلف میتواند جهتگیری انگیزشی نوجوان را در راستای اهدافش متأثر سازد. ترک تحصیل، افت تحصیلی، گریز از مدرسه از جمله پدیدههایی است که توجه نظام آموزشی ـ تربیتی جامعه را به خود معطوف میسازد. به این لحاظ پژوهش حاضر با هدف تحلیل روابط ساختاری متغیرهای کارکرد خانواده و عزتنفس فرد با پیشرفت تحصیلی دختران نوجوان انجام گرفت.\r\nاین مطالعه به روش پس رویدادی (علّی ـ مقایسهایی) در جامعهپژوهشی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در سال 88 ـ 87 و در نمونهای تصادفی به حجم 360 نفر که به شیوه خوشهبندی چند مرحلهای انتخاب گردیدند انجام شد. کلیه آزمودنیها در دو گروه «با پیشرفت تحصیلی مستمر و دچار افت تحصیلی» قرار گرفته، و با دو مقیاس 1ـ عزتنفس الیس پوپ و 2ـ طرح ارزیابی خانواده (FAD) مورد پرسشگری قرار گرفتند. در نهایت رابطه متغیرهای اصلی پژوهش (کارکرد خانواده) و سایر متغیرهای زمینهای با هر یک از ابعاد عزت نفس، در هر یک از این گروهها به تفکیک از طریق مدل رگرسیون چندگروهی متغیرهای پنهان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت
|