• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تصویر زن در فیلم‌های نخبه‌گرا و عامه پسند دهه هفتاد سینمای ایران
شماره ویرایش
تعداد صفحات 33
نویسنده تژا میرفخرایی - اسماعیل فتحی
مشخصات نشریه فصلنامه فرهنگ ارتباطات - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي - مصوب دانشگاه آزاد سال 1 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1390
زبان فارسی
کلید واژه سینما  زن و سینما  فیلم‌های نخبه‌گرا و عامه پسند  مخاطب تلویحی  مخاطب واقعی  جایگاه مخاطب  
موضوع زن و سينما    
چکیده مقاله تحقیقی حاضر با هدف بررسی تصویر ترسیم شده از زن در ده فیلم نخبه‌گرا و عامه‌پستد دهه هفتاد سینمای ایران و همچنین موضوعات مطرح شده در ارتباط با مشخصه‌های اجتماعی و رفتاری زن در آثار سینماگران ایرانی انجام یافته است. مقاله در چارچوب روش‌های کیفی تحلیل محتوا قرار دارد که از مفاهیم و شاخص‌های مرسوم در مطالعات گفتمانی و جامعه شناختی بهره می‌جوید. در نمونه‌گیری پژوهش از شیوه هدفمند استفاده دشه است که اصلی‌ترین شیوه نمونه‌گیری در روش تحلیل گفتمانی به حساب می‌آید و پنج فیلم از میان فیلم‌های نخبه‌گرا (سارا، گبه، عروس آتش، زینب، بچه‌های آسمان) و پنج فیلم از میان فیلم‌های عامه‌پسند (نرگس، عاشقانه، می‌خواهم زنده بنمانم، قرمز، سگ کشی) انتخاب شده و با هم مقایسه می‌شوند. فیلم عامه‌پسند و فیلم نخبه‌گرا را می‌توان با توجه به بررسی و ارزیابی بافت مخاطبین و خریداران فیلم‌های مختلف تعیین نمود. فیلم‌های عامه‌پسند آثاری هستند که به وسیله «عمومی مردم» و مخصوصاً گروههای متوسط و پایینی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند و قاعدتاً باید پرفروش نیز باشند والا عامه‌پسند محسوب نخواهد شد.از این رو شاخص فروش به مثابه مناسب‌ترین شاخص برای فیلم‌های عامه‌پسند و مورد اقبال عموم مردم انتخاب شده است. فیلم‌های نخبه‌گرا که آن را به سلیقه بالا و اقشار فرهنگی با سطح تحصیلات بالا می‌توان ربط داد، تعریف شده است. از این رو فیلم‌هایی که بالاترین جوایز در جشنواره‌های معتبر جهانی را کسب کرده‌اند به عنوان فیلم نخبه‌گرا انتخاب می‌کنیم. جوایز مذکور شاخص ارزش بالای هنری است که اصلی‌ترین مشخصه یک فیلم نخبه‌گرا محسوب شود.\r\nمقاله چنین نتیجه می‌گیرد که تفاوتی واضح بین نحوه به نمایش گذاشتن فیلم‌های عامه‌پسند و نخبه‌گرای نمونه تحقیق، قابل مشاهده است. در واقع تفاوت نگرش سازندگان فیلم‌های عامه‌پسند و نخبه‌گرا در به نمایش گذاشتن شخصیت‌های داستانی به حدی است که با اطمینان می‌توان گفت یک گسست گفتمانی و جهان داستانی بین این فیلم‌ها وجود دارد.

کد مقاله 12784
تعداد بازدید 1111

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397