عنوان
|
تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر بر روی خودکار آمدی عزّتنفس دختران نوجوان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
حمید علیزاده - ابوالفضل کرمی - نفیسه نصیری فرد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 8 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان دلگرمی رویکرد آدلر خودکارآمدی عزت نفس
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر بر روی خودکارآمدی و عزّتنفس دختران نوجوان انجام شد. این پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. گروه نمونه شامل 20 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانهای منطقه 13 شهر تهران در سال 87 بودند، که به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند و نیز به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه ده نفر) جایگزین شدند. میزان خودکارآمدی و عزّتنفس شرکتکنندگان در این پژوهش به ترتیب توسط مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و پرسشنامه عزّتنفس کوپراسمتیت در پیشآزمون سنجیده شد. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش دلگرمی قرار گرفت. اجرای تحلیل کوواریانس بر روی دادهها نشان داد که میزان خودکارآمدی و عزّتنفس گروه آزمایش افزایش معناداری یافته بود. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر میتواند خودکارآمدی و عزّتنفس دختران نوجوان را افزایش دهد.
|