ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر بر روی خودکار آمدی عزّت‌نفس دختران نوجوان
شماره ویرایش
تعداد صفحات 25
نویسنده حمید علیزاده - ابوالفضل کرمی - نفیسه نصیری فرد
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان سال 8 پیاپی 4
تاریخ انتشار زمستان - 1389
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  دلگرمی  رویکرد آدلر  خودکارآمدی  عزت نفس  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     هويت جنسی / هویت زنانه     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر بر روی خودکارآمدی و عزّت‌نفس دختران نوجوان انجام شد. این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. گروه نمونه شامل 20 نفر از دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های منطقه 13 شهر تهران در سال 87 بودند، که به صورت خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و نیز به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه ده نفر) جایگزین شدند. میزان خودکارآمدی و عزّت‌نفس شرکت‌کنندگان در این پژوهش به ترتیب توسط مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و پرسشنامه عزّت‌نفس کوپراسمتیت در پیش‌آزمون سنجیده شد. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش دلگرمی قرار گرفت. اجرای تحلیل کوواریانس بر روی داده‌ها نشان داد که میزان خودکارآمدی و عزّت‌نفس گروه آزمایش افزایش معناداری یافته بود. بر این ‌اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر می‌تواند خودکارآمدی و عزّت‌نفس دختران نوجوان را افزایش دهد.

کد مقاله 12775
تعداد بازدید 1233

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397