عنوان | تقابل فکري روشن فکري حوزوي و روشن فکري ديني در زمينه حقوق زنان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده (طهورا سابق) - علمی تخصّصی سال 2 شماره 3 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روشنفکری حقوق زنان روشن فکری حوزوی مبانی فکری روشنفکران دینی |
موضوع | زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان زن و سياست جنسيت و دين / زن و دين / خانواده و دین حقوق زنان / زن و حقوق زن - ديدگاهها |
چکیده |
در اين مقاله، بنيادهاي معرفتي دو نهضت روشن فکري ديني وروشن فکري حوزوي مورد بررسي قرار گرفته، تأثير اين بنيادهاي معرفتي در نحوه نگرش آنان به حقوق زنان (حقوق خانوادگي، اجتماعي و سياسي) تبيين شده است.\r\nمباني فکري روشن فکري حوزوي در تقابل با مباني فکري روشن فکري ديني است؛ به اين ترتيب که در انسان شناسي، روشن فکري ديني، انسان را حق محور مي دانند، ولي در انديشه روشن فکر حوزوي انسان، تکليف محوراست. در مباني دين شناسي، روشن فکران ديني بر نقش زمان و مکان در فهم دين، لزوم اجتهاد در مباني و کفايت نکردن اجتهاد در فروع، تأثير فرهنگ و شرايط زندگي بر زبان دين، تفکيک ميان گوهر دين، شريعت و سياليت حقوق و تغيير ناپذيري احکام تأکيد دارند و با اين مباني ـ در مورد حقوق زنان ـ نامتشابه بودن حقوقي زن و مرد را نمي پذيرند و آن را حکمي مربوط به جامعه آن زمان مي دانند.\r\nاز ديد روشن فکران حوزوي، تفاوت زن و مرد از تفاوت هاي آن ها در نظام خلقت سرچشمه مي گيرد. بنابراين، آن ها به تساوي حقوق زن و مرد معتقدند، ولي اين تساوي را به معني تشابه نمي دانند. |
کد مقاله | 12608 |
تعداد بازدید | 874 |
|