• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نابرابري جنسيتي آموزشي در بخش درودفرامان کرمانشاه
شماره ویرایش
تعداد صفحات 17
نویسنده منصوره اعظم آزاده - انیس رضایی
مشخصات نشریه  مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان (مطالعات زنان سابق) - دانشگاه الزهرا(س)، پژوهشکده زنان - علمی پژوهشی سال 8 شماره 2
تاریخ انتشار پائیز - 1389
زبان فارسی
کلید واژه جامعه‌پذیری جنسیتی  نابرابری جنسیتی آموزشی  باور به برتری مردان  ایفای نقش جنسیتی  انتخاب عقلانی پدر و مادر  عقیده قالبی جنسیتی  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی     جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي    
چکیده اين نوشتار به بررسي نابرابري اموزشي، به عنوان يکي از عوامل مهم تداوم و بازتوليد نابرابريهاي اجتماعي، به ويژه نابرابري "جنسيتي" ميپردازد. نابرابري آموزشي جنسيتي در همه جوامع، از جمله جوامع در حال توسعه و به وبه ويژه مناطق محروم‌تر آن، از مناطقي جداگانه پيروي ميکند وداراي کارکردي ويژه است. بر پايه فرض اين پژوهش، که بااستفاده از نظريه‌هاي جنسيتي، مبادله، و انتخاب عقلاني به دست امده است، برخي از عوامل فرهنگي و اجتماعي، به همراه محاسبه‌هاي عقلاني، سوادآموزي دختران را يک سرمايه گذاري بي بازگشت و بدون توجيه منطقي مي‌نمايد.\r\nپژوهش به روش پيمايشي و با استفاده پرسشنامه و مصاحبه انجام شده و نمونه آن را نيز 240 نفر از پدران يا مادران خانوارهاي بخش درودفرامان کرمانشاه تشکيل مي‌دهند که انتخاب انها به دليل نبودتناسب شايسته ميان سطح سوادآموزي دختران و پسران منطقه صورت گرفته است. \r\nنتايج نشان مي‌دهد که نابرابري اموزشي با جامعه پذيري "جنسيتي" و باور به ايفاي نقش جنسيتي (از ميان عوامل اجتماعي) و باور به برتري مردان و باورهاي غالبي جنسيتي (از ميان عوامل فرهنگي) در پدر و مادر، پيوندي معنادار و مستقيم دارد. ميان محاسبه‌هاي عقلاني پدر و مادر و نابرابري جنسيتي اموزشي نيز پيوندي معنادار ديده مي‌شود. برازش چند متغيره نشان داد که 30 درصد از واريانس نابرابري جنسيتي اموزشي را عوامل فرهنگي، اجتماعي، و انتخاب عقلاني پدر ومادر تبيين مي‌کند.

کد مقاله 12588
تعداد بازدید 924

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397