عنوان
|
نابرابري جنسيتي آموزشي در بخش درودفرامان کرمانشاه |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
منصوره اعظم آزاده - انیس رضایی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 8 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جامعهپذیری جنسیتی نابرابری جنسیتی آموزشی باور به برتری مردان ایفای نقش جنسیتی انتخاب عقلانی پدر و مادر عقیده قالبی جنسیتی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
اين نوشتار به بررسي نابرابري اموزشي، به عنوان يکي از عوامل مهم تداوم و بازتوليد نابرابريهاي اجتماعي، به ويژه نابرابري "جنسيتي" ميپردازد. نابرابري آموزشي جنسيتي در همه جوامع، از جمله جوامع در حال توسعه و به وبه ويژه مناطق محرومتر آن، از مناطقي جداگانه پيروي ميکند وداراي کارکردي ويژه است. بر پايه فرض اين پژوهش، که بااستفاده از نظريههاي جنسيتي، مبادله، و انتخاب عقلاني به دست امده است، برخي از عوامل فرهنگي و اجتماعي، به همراه محاسبههاي عقلاني، سوادآموزي دختران را يک سرمايه گذاري بي بازگشت و بدون توجيه منطقي مينمايد.\r\nپژوهش به روش پيمايشي و با استفاده پرسشنامه و مصاحبه انجام شده و نمونه آن را نيز 240 نفر از پدران يا مادران خانوارهاي بخش درودفرامان کرمانشاه تشکيل ميدهند که انتخاب انها به دليل نبودتناسب شايسته ميان سطح سوادآموزي دختران و پسران منطقه صورت گرفته است. \r\nنتايج نشان ميدهد که نابرابري اموزشي با جامعه پذيري "جنسيتي" و باور به ايفاي نقش جنسيتي (از ميان عوامل اجتماعي) و باور به برتري مردان و باورهاي غالبي جنسيتي (از ميان عوامل فرهنگي) در پدر و مادر، پيوندي معنادار و مستقيم دارد. ميان محاسبههاي عقلاني پدر و مادر و نابرابري جنسيتي اموزشي نيز پيوندي معنادار ديده ميشود. برازش چند متغيره نشان داد که 30 درصد از واريانس نابرابري جنسيتي اموزشي را عوامل فرهنگي، اجتماعي، و انتخاب عقلاني پدر ومادر تبيين ميکند.
|