عنوان
|
اثر شیر مادر بر قوای عقلی در یک همگروه از متولدین |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
کاظم محمد - عباس رحیمی فروشانی - محمود محمودی مجد آبادی فراهانی - فریدون سیاسی |
مشخصات نشریه
|
دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
شیر مادر قوای عقلی آنالیز مسیری
|
موضوع
|
حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان رضاع / خويشاوندي رضاعي / شيردهي
|
چکیده
|
زمینه و هدف: تغذیه با شیر مادر یکی از تعیین کننده های بهداشتی بسیار حساس و با اهمیت در دوران نوزادی و کودکی می باشد؛ زیرا که در این دوران دو عامل رشد فیزیکی و تماس متقابل بین مادر و کودک می توانند قوای عقلی در دوران بزرگسالی را برنامه ریزی نمایند. در این مطالعه هدف اصلی بررسی چگونگی حضور و ماندگاری اثر تغذیه و رشد در اوان زندگی بر توانایی های عقلی در دوران بعدی زندگی بوده است.\r\nروش کار: به منظور نشان دادن ارتباط بلند مدت فوق، یک تحقیق از نوع همگروهی توصیفی صورت گرفته است که در آن 5362 نوزاد متولد شده در یک هفته بین سوم تا نهم مارچ سال 1946 در انگلستان به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری طبقه بندی شده بر اساس کلاس اجتماعی خانوادهها انتخاب گردیده است. داده های افراد همگروه در دوره های سنی 2، 8، 11، 15، 6، و 43 سالگی جمع آوری شده اند. این مطالعه بین سالهای 1384 و 1385 در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و به به کارگیری مدلهای آماری برای دستگاهی از روابط با ساختار خطی که در نرم افزار LISREL 8-12 وجود دارد انجام شده که در آن اثر شیر مادر بر نمرات توانایی عقلی در مقاطع سنی مذکور ردیابی شده است.\r\nنتایج: یافته های توصیفی این مطالعه آشکار کرد که افراد با وزن تولد طبیعی 3500 گرم یا بیشتر در سنین پایین تری راه رفتن، حرف زدن، ایستادن، و نشستن را انجام داده اند. همچنین الگوی تغییرات در نمرات آزمون عقلی در طول حیات افراد همگروه متفاوت بوده است؛ به گونه ای که نتایج آنالیز واریانس نشان داد که پس از تعدیل برای اثر متغیرهای جنس، کلاس اجتماعی، و سنین حرف زدن یا راه رفتن ملاحظه می گردد که افراد که با شیر مادر تغذیه شده اند در نین 8 و 15 سالگی دارای میانگین نمرات بالاتری هم در آزمونهای شفاهی و هم در آزمون های غیر شفاهی بوده اند.\r\n یافته های آنالیز مسیری نشان داد که تغذیه با شیر مادر و وزن تولد، دو تعیین کننده می باشند که به همراه یکدیگر می توانند تاثیرات تغذیه ای و روحی، بخاطر تماس با مادر، بر قوای ذهنی داشته و در برنامه ریزی آن در دوران 2، 8، 11، 26، و 43 سالگی نقش داشته باشند. به طوریکه اثر بجای مانده شیر مادر بر قوای عقلی در زمان کودکی ممکن است در سنین بزرگسالی خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم ظاهر کند. به عنوان مثال ضرایب استاندارد شده آنالیز مسیری که به ترتیب بیانگر میزان اثر شیر مادر بر متوسط سنین حرف زدن یا راه رفتن، سپس اثر این سنین بر میانگین نمرات شفاهی در سنین 8 تا 15 سالگی، و به دنبال آن اثر این نمرات بر میانگین نمره آزمون بعقلی در 26 سالگی، و در انتها تاثیر این نمره بر میانگین نمرات آزمون های حافظه و بینایی در سن 43 سالگی به همراه خطای معیار آنها برای زنان این همگروه به ترتیب از چپ براست 0/10(se=0/04)، 0/71(se=0/05) ، 0/05(se=0/02) ، /12(se=0/02) - و در مردان همگروه به ترتیب 0/13(se=0/06) ، 0/75(se=0/06) ،0/07(se=0/01)- ، 0/01(se=0/02)- برآورد شده اند.\r\nنتیجه گیری: یافته های این مطالعه با نشان دادن روابط معنی دار بین عمل بعضی از تعیین کننده ها که در آغاز زندگی فعال می شوند با قوای عقلی در بزرگسالی این نتیجه گیری را ایجاب می کند که در بررسی های طولی همگروهی که نحوه عمل ذهن مطالعه می شود باید به اثر تغذیه در دوران نوزادی و کودکی توجه ویژه معطوف داشت.\r\n "به اصل سند مراجعه شود"
|