| عنوان | مقایسه ی ابعاد و زمینه های احساس ناامنی در همسران عادی و ایثارگر نمونه موردي استان خراسان رضوي |
| شماره ویرایش | |
| تعداد صفحات | 25 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست شماره 2 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1388 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | زن احساس امنیت احساس ناامنی همسران خراسان رضوی (استان) ایثارگر بنیاد شهید |
| موضوع | مسائل زنان و دختران / مشکلات زنان و دختران جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن زنان ايثارگر |
| چکیده |
مقاله به این پرسش پاسخ می دهد که آیا میزان احساس ناامنی اجتماعی و اقتصادی همسران ایثارگر در ابعاد و زمینه های مختلف در مقایسه با زنان عادی کمتر است؟ روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری، کلیه ی همسران خانواده ای ایثارگر (شهید، جانباز و آزاده) و نیز همسران عادی هم جوار آنان در شهرهای استان خراسان رضوی است. حجم نمونه 1176 نفر است که نیمی از آن را ایثارگران و نیمی دیگر را همسران عادی تشکیل می دهند که با ترکیب روش های نمونه گیری چند مرحله ای، طبقه ای متناسب، خوشه ای و تصادفی سیستماتیک از فهرست همسران انتخاب می شود. اطلاعات از طریق پرسش نامه ی محقق ساخته با پرسش های بسته جمع آوری می شود. چارچوب نظری شامل نظریه ی نیازها و تضاد فمینیستی است. نتایج نشان می دهد که میزان احساس نگرانی همسران ایثارگر در ابعاد مسکن، استقلال مالی، احساس خطر و تهدید در خیابان و تهدید شغلی، کمتر از همسران عادی اما در بعد بیماری شوهر، مشکلات فرزند، مشکلات جنسی و نقش مردم، بیشتر از همسران عادی است. ضمنا در ابعاد نگرانی از کمبود مالی، جانی، سلامت جسمی، اقتدار بر فرزند، نقش شوهر، نقش فامیل، نقش قانون و نیز در شاخص کل نگرانی، تفاوتی بین دو گروه مشاهده نمی شود. نتایج، تأثیر مثبت برنامه های حمایتی بنیاد شهید در کاهش نگرانی های عمدتا اقتصادی و فیزیولوژیک ایثارگران را نشان می دهد، اما فقدان توجه کافی به نگرانی های اجتماعی زنان به ویژه در منزل در ارتباط با نقش شوهر و فرزند و نیز در سطح کل جامعه مشهود است. |
| کد مقاله | 12539 |
| تعداد بازدید | 938 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...