عنوان
|
بررسی الگوهای مصرفی دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
بهرام رنجبریان - کاظم ذبیح زاده - مجتبی براری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر رفتار مصرف کننده مصرف بی توجه به نقش مصرف منزلت گرا الگوی مصرفی
|
موضوع
|
زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي
|
چکیده
|
امروزه مصرف به یکی از اساسیترین مفاهیم جامعه مدرن تبدیل شده است. به گونهای که میتوان آن را پدیدهای اجتماعی تلقی نمود که نیازهای چندگانه افراد را برآورده میسازد. با وجود چنین اهمیتی، در مورد الگوهای مصرفی زنان در ایران به ویژه دانشجویان دختر اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد. لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی الگوی مصرف منزلت گرا و مصرفی بی توجه به نقش در بین دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان است، همچنین این نوشتار درصدد است تا تأثیر عوامل فردی (تمایل به منحصر به فرد بودن) و عوامل اجتماعی (تأثیرپذیری از دیگران و توجه به اطلاعات مقایسه اجتماعی) را بر الگوهای مصرفی دانشجویان دختر بسنجد. تحقیق حاضر با روش پیمایشی انجام شده و ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه است. نمونه آماری این پژوهش 369 دانشجوی دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان بوده و نمونهگیری به شیوه تصادفی طبقه بندی انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که الگوی مصرفی افراد نمونه، در انتخاب و مصرف محصولات، متمایل به الگوی مصرف منزلت گرا بوده است. همچنین عوامل فردی(تمایل به منحصر به فرد بودن) و اجتماعی (توجه به اطلاعات مقایسه اجتماعی) تأثیر مثبتی بر مصرف منزلت گرا دارند، در زمینه مصرف بی توجه به نقش نیز عوامل فردی(تمایل به منحصر به فرد بودن) و عوامل اجتماعی (تأثیرپذیری از دیگران و توجه به اطلاعات مقایسه اجتماعی) تأثیر منفی بر این الگوی مصرفی داشته است.
|