عنوان
|
بازنمایی زنان در یک آگهی تجاری تلویزیونی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
عباس کاظمی - آزاده ناظر فصیحی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بازنمایی نشانهشناسی تبلیغات تجاری برساختن سوژه فنای نمادین مطالعات فرهنگی
|
موضوع
|
زن و تبليغ زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات زن، سنت، مدرنيته
|
چکیده
|
در این مقاله به بررسی بازنمایی زنان در یک آگهی بازرگانی تلویزیونی پرداخته می شود. سؤال اصلی در این جا چگونگی ارائه تصویر زن به گونه ای است که باز تولید فرهنگی «فنای نمادین» آنها را در جامعه به دنبال دارد. بخش بزرگی از بازنمایی ها در آگهی های تجاری زنان را در قالب نقش های کلیشه ای فرهنگی به تصویر می کشد . ما در این مقاله به مطالعه یک آگهی تجاری می پردازیم که بر خلاف سایر آگهی ها، زن را در نقش های جدید به نمایش می گذارد؛ در عین حال در این شکل از بازنمایی همچنان با زنی مسئله دار مواجه ایم. در اینجا سوژه ای از «زن مدرن ایرانی» بر ساخته می شود که کاملاً منطبق با شرایط سوژگی «زن سنتی ایرانی» است. نتیجه آنکه علی رغم تغییرات ظاهری در زندگی زنان، همچنان زنانگی به مثابه «دیگری مردانگی» تعریف می شود.
|