• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تطبیقی حکایت های هندی – ایرانی در ادب کلاسیک فارسی
شماره ویرایش
تعداد صفحات 29
نویسنده مریم حسینی
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) پیاپی 2
تاریخ انتشار پائیز - 1386
زبان فارسی
کلید واژه زن ستیزی  حکایت  آیین هندوان  ادب کلاسیک فارسی  سیمای زن در حکایت‌ها  
موضوع زن و ادبيات / خانواده و ادبیات    
چکیده توجه به جایگاه و سیمای زن در ادبیات ازضروت های عصر ماست . ادبیات آیینه اجتماع است و متاُسفانه می توان گفت این آیینه تاکنون تصویر زیبایی از زن به نمایش نگذاشته است . هر چند براین حکم می توان موارد استثناء را یاد کرد . اما به هر حال اغلب نگرش ها و نمودها منفی و نازیبا بوده است.\r\nموضوع مقاله حاضر بررسی نمودها و جلوه های زن در مجموعه حکایت ها و داستان های قرن ششم تا دهم هجری است . جامعه آماری انتخاب شده شامل کتاب های طوطی نامه، سندبادنامه، کلیله و دمنه، جوامع الحکایات، سمک عیار، بختیارنامه، مرزبان نامه، گلستان، بهارستان جامی و لطایف الطوایف است که چهار اثر نخست کتاب هایی هستند که ترجمه حکایت های هندی هستند و یا در آن سرزمین و تحت تاثیر فضای فکری آنان نوشته شده اند و آثار بعدی اصلا ایرانی هستند که گاه گاه جلوه هایی از آثار دسته نخست در آن ها هم دیده می شود . با توجه به اینکه در آیین هندو با زن ستیزی و مردسالاری روبه رو هستیم بسیاری از رسوم این آیین درباره زنان نشان ازخوار داشت زن در این مکتب دارد . زنان در کتاب های قانون آیین هندو نازل ترین شاُن شخصیتی و اجتماعی را دارند واز حضور در فعالیت های اجتماعی و مذهبی محروم شده اند و چون ماُخذ بعضی حکایت های پارسی، آثار کهن هندوان است، می توان این گونه نتیجه گرفت که آنچه ازفرهنگ این مردم به ایران رسیده، زن ستیزی و پست انگاشتن زنان را به همراه داشته است . اما درباه دسته ای از حکایت ها و داستان های ادب فارسی که ریشه ایرانی دارند باید گفت در این آثار زن ستیزی وجود ندارد بلکه نگاه و نگرش در این آثار مردانه است . در داستان هایی چون بختیارنامه، سمک عیار، گلستان، بهارستان، و لطایف الطوایف . زنان جنس دوم تلقی می شوند، ولی زن فرمانبر پارسا ستایش می شود . دراین نوع آثار حیله گری و مکاری زنان از آن نوع که در داستان های با ریشه هندی دیده می شود وجود ندارد.

کد مقاله 12529
تعداد بازدید 1010

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397