عنوان
|
ارزشيابي برنامه آموزش بهداشت بلوغ در ارتقاي آگاهي دانش آموزان مقاطع راهنمايي و دبيرستان دخترانه شهر بيرجند |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
محمد اکبری بورنگ - غلامرضا شریف زاده - میترا مودی - نصرت زمانی پور - سلیمان صالحی |
مشخصات نشریه
|
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پیاپی 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر آگاهی ارزشیابی بهداشت بلوغ بیرجند (شهرستان) برنامههای آموزشی
|
موضوع
|
بلوغ بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
زمینه و هدف: دوره بلوغ یکی از حساسترین دوران زندگی یک دختر نوجوان محسوب می شود.در این دوره علاوه بر توجه به مسائل و روابط اجتماعی دختران، به مسائل بهداشتی دوران بلوغ نیز باید توجه ویژه ای شود و لازم است آنها را با بهداشت دوران بلوغ آشنا نمود. این مطالعه مداخله ای با هدف ارزشیابی برنامه آموزش بهداشت بلوغ در ارتقای آگاهی دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان دخترانه شهر بیرجند انجام شد. \r\nروش تحقیق: در این مطالعه مداخله ای (از نوع قبل و بعد)، ابتدا 325 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه شهر بیرجند به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی شده انتخاب و پرسشنامه خودساخته، شامل 20 سؤال یک نمره ای در زمینه بهداشت دوران بلوغ، در بین آنها توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. آنگاه با یک برنامه آموزشی مدوّن ، تمام این دانش آموزان، توسط مربیان آموزش دیده با مطالب آموزشی یکسان مورد آموزش قرار گرفتند. زمان آموزش در هر کلاس 5/1 ساعت تخمین زده شد. یک ماه پس از پایان برناه آموزشی و توزیع جزوه ها در مدرسه، مجددا پرسشنامه ها بین دانش آموزان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. مواردی که در مرحله دوم به هر دلیلی پرسشنامه تکمیل ننموده بودند، از مطالعه خارج شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری t زوج شده در سطح معنی داری a=0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.\r\nیافته ها: در مجموع 302 دانش آموز، پرسشنامه مرحله قبل و بعد از مداخله را تکمیل کردند؛ از این تعداد 151 نفر در مقطع راهنمایی و 151 نفر در مقطع دبیرستان بودند. میانگین نمره آگاهی در دانش آموزان مقطع راهنمایی قبل از مداخله 7/3+-30/5 و پس از مداخله 8/4+-8/01 بود؛ این میزان در بین دانش آموزان متوسطه قبل از مداخله 3/2+-1/4 و پس از مداخله 8/3+-7/8 برآورد گردید. بین میانگین نمره آگاهی قبل و بعد از مداخله در دانش آموزان هر دو مقطع اختلاف معنی داری وجود داشت (P
|