عنوان
|
تفاوتهای جنسی در صمیمیت اجتماعی: نقش سبکهای هویت |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
زهره دانشورپور - ولی الله فرزاد - مهرناز شهرآرای - عزیزاله تاجیک اسماعیلی - امید شکری |
مشخصات نشریه
|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (مصوب وزارت بهداشت) سال 13 شماره 4 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تهران دانشآموزان صمیمیت اجتماعی سبکهای هویت تفاوت جنسیتی
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جنسیت و صمیمیت اجتماعی با تأکید بر نقش میانجیگر سبکهای هویت در دانش آموزان دبیرستانی انجام شد.\r\nروش: در یک بررسی توصیفی – مقطعی 2099 دانش آموز (1008 پسر و 1091 دختر) که به روش نمونهگیری خوشهای – تصادفی از میان دانش آموزان دبیرستانهای دولتی شهر تهران انتخاب شده بودند به پرسشنامههای سبکهای هویت (ISI-6G) و صمیمیت اجتماعی میلر (MSIS) پاسخ دادند. دادهها به کمک تحلیل واریانس چند متغیری، ضریب همبستگی گشتاوری پيرسون و رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.\r\nیافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که به طور کلی بین دو جنس و پایههای تحصیلی مختلف از نظر سطوح سه گانه سبکهای هویت تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که در دانش آموزان دختر و پسر، بین نمرات صمیمیت اجتماعی (P< 0/01) و سبکهای اطلاعاتی (P< 0/01)، هنجاری و تعهد (P< 0/01) رابطه مثبت و معنی دار، و بین سبک سردرگم و صمیمیت اجتماعی در دختران رابطه منفی و غیر معنی دار و در پسران رابطه منفی و معنی دار (P< 0/05) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد که متغیرهای جنسیت (P< 0/001)، پایه تحصیلی (P< 0/01) و سبکهای هویت اطلاعاتی (P< 0/001)، هنجاری (P< 0/001) و تعهد هویتی (P
|