عنوان | دلایل فلسفی موافقان و مخالفان سقط جنین (سقط جنین در فلسفه ی اخلاق) |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی (مصوب وزارت بهداشت) سال 1 شماره 3 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1387 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اخلاق سقط جنین جنین حق حیات تشخص |
موضوع | زن و اخلاق/ خانواده و اخلاق زن و فلسفه / جنسيت و فلسفه سقط جنين / جنين |
چکیده |
در رابطه با سقط جنین سه دیدگاه وجود دارد: موافقان آزادی سقط که عمدتاً به اولویت حقوق زن مانند حق تصمیم گیری برای تولید مثل، حق کنترل بر بدن خویش، اصل خود ـ تعیینی زن و عدم تشخیص اخلاقی جنین اشاره می کنند؛ مخالفان آزادی سقط که به تشخص اخلاقی، انسانیت و حق حیات جنین توسل میجویند؛ میانه روها که جواز سقط را منوط به اموری چون عدم سلامت و نقص چنین، تأثیر بارداری زن بر سلامت خویش و خانواده و میزان مسؤولیت زن در بارداری منوط می کنند. دو مسأله محل نزاع است: اول، آیا جنین انسان است و از چه زمانی یک شخص اخلاقی دارای حقوق انسانی مانند حق حیات میشود. دوم، در تعارض حقوق زن و جنین، کدام یک اولویت و تقدم دارد؟ مخالفان سقط، جنین را از زمانهای اولیه رشد دارای تشخص و حقوق اخلاقی میدانند و تشخص اخلاقی را براساس رشد بیولوژیکی تفسیر میکنند. موافقان سقط، زمان تشخص را به مراحل متاخر تکامل جنین و حتی بعد از تولد موکول میکنند و رشد عقلی و روانی جنین را ملاک تشخص قرار میدهند. برخی نیز بر فرض انسانیت جنین حقوق مادر را مقدم بر حقوق جنین میپندارند. بهنظر نگارنده، مسألهی اصلی در سقط جنین حق حیات داشتن جنین و تعیین زمان انسان شدن آن است. حق حیات دائر مدار حیات است. جنین از زمانی که اعضای اصلی و رئیسه بدن کامل میشوند، یک انسان است و حق حیات دارد و سقط آن جایز نیست مگر برای حفظ جان مادر. قبل از این زمان، سقط مطلقاً جایز است چون جنین انسان نیست. |
کد مقاله | 12474 |
تعداد بازدید | 1331 |
|