عنوان
|
تأثير آموزش رواني خانواده بر ميزان افسردگي، اضطراب و استرس مراقبين خانوادگي بيماران رواني |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
سعید پهلوان زاده - علی نویدیان - محسن یزدانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود سابق) - دانشگاه علوم پزشکی كرمانشاه - علمی پژوهشی سال 14 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی استرس اضطراب آموزش روانی خانواده مراقبین خانگی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مشاوره خانواده
|
چکیده
|
زمينه: مداخلههاي خانوادگي کوتاه مدت ممکن است بر مراقبين خانوادگي بيماران رواني تاثير مثبتي داشته باشد. هدف از مطالعه حاضر تعيين اثر بخشي آموزش خانواده بر ميزان افسردگي، اضطراب و استرس مراقبين خانوادگي بيماران رواني بستر در بيمارستان نور شهر اصفهان است.\r\nروشها: مطالعه حاضر نوعي کارآزمايي باليني تصادفي يک سو کور است که تاثير يک برنامه آموزش رواني چهار هفتهاي را براي يک دوره زماني سه ماهه بر روي 100 نفر از مراقبين خانوادگي بيماران رواني بستري در بيمارستان نور شهر اصفهان بررسي نمود. افسردگي، اضطراب و استرس مراقبين با استفاده از پرسشنامه DASS (فرن 42 سوالي ) تعيين شد.\r\nيافتهها: ميانگين نمره افسردگي، اضطراب و استرس در گروه آزمون به طور معنا داري نسبت به گروه کنترل، در مراقبين خانوادگي بيماران مبتلا به اختلال اسکيزوفرنيا و اختلال خلقي کاهش يافت.\r\nنتيجه گيري: برنامه آموزش خانواده به منظور کاهش افسردگي، اضطراب و استرس در مراقبين خانوادگي بيمران رواني موثر بوده و اين امر ميتواند کيفيت زندگي بيماران و مراقبين را به طور بالقوهاي بهبود و ارتقاء بخشد.
|