عنوان
|
رابطه برخی متغیرهای جمعیت شناسی با خود ـ کارآمدی دانش آموزان در تعامل اجتماعی با هم سالان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
مسعود حسینچاری - رسول کیانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (مصوب وزارت بهداشت) سال 14 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1387 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی تعاملات اجتماعی عوامل جمعیتشناختی خودکارآمدی
|
موضوع
|
هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و شمار خواهران/برادران با خود ـ کارآمدی ادراک شده در تعاملات اجتماعی دانش آموزان دوره راهنمایی بود. رابطه بین پیشرفت تحصیلی و خود ـ کارآمدی اجتماعی نیز بررسی شده است.\r\nروش: در یک بررسی توصیفی ـ مقطعی 398 دانشآموز (204 دختر و 194 پسر) دوره راهنمایی که به روش نمونهگیری خوشهای ـ تصادفی انتخاب شده بودند، مقیاس خود ـ کارآمدی ادراک شده در تعاملهای اجتماعی با همسالان را تکمیل کردند. داده های به کمک آزمونهای آماری t، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند.\r\nیافته ها: نتایج نشان دادند که ویژگیهای روان سنجی مقیاس یاد شده برای کار در جامعه ایرانی مناسب است. همچنین این بررسی بین پیشرفت تحصیلی و خود ـ کارآمدی ادراک شده در تعالم با همسالان ارتباط معنی داری نشان نداد. دختران از نظر خود ـ کارآمدی ادراک شده تفاوت معنی داری با پسران نداشتند. شغل پدر با خود ـ کارآمدی ادراک شده در تعامل اجتماعی با همسالان رابطه معنی داری داشت (01/0P\r\nبه اصل سند مراجعه شود
|