عنوان
|
تحقق تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش مدرسه ای طی سال های 1395-1355 |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
محمد آتشک - انسیه زاهدی - غلامرضا گرائی نژاد - نگار صدریا - سمیه محمدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات زنان (مجله مطالعات زنان) - انجمن ایرانی مطالعات زنان - علمی پژوهشی سال 3 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
برابری جنسیتی ایران دسترسی به آموزش راهنمایی و متوسطه دوره ابتدایی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تفاوتهاي حقوقي / برابري حقوقي جنسيت و توسعه / زن و توسعه / زن در برنامههاي توسعه
|
چکیده
|
تحقیق توصیفی در پی بررسی میزان تحقق شاخص تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش مدرسه ای (دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) ایران طی سال های 95-1355 و پیش بینی امکان این امر، برای سال 1395 (به عنوان سال پایانی برنامه جهانی آموزش برای همه، اهداف توسعه هزاره و برنامه پنچم توسعه کشور) بوده است. به این منظور چهار سرشماری اخیر (55-65-75-1385) به عنوان سال های مبنا انتخاب و جمعیت واجب التعلیم دوره های آموزش و پرورش استخراج و نرخ ثبت نام ناخالص دختران و پسران مقاطع سه گانه در دوره های زمانی مورد اشاره محاسبه شد و بر اساس این نرخ، شاخص تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش محاسبه شد. عمده ترین نتایج نشان می دهد که طی 30 سال گذشته در دوره متوسطه در سال های 1375 و 1385 و در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1385 شاخص فوق محقق شده و در دوره راهنمایی هنوز تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش رخ نداده و هم چنان به ضرر دختران است. پیش بینی های صورت گرفته بر مبنای درصد رشد سالیانه شاخص فوق، نشان می دهد که برخلاف روند 30 سال گذشته، در سال تحصیلی 1395 و در همه مقاطع تحصیلی عدم تساوی در دسترسی به آموزش به ضرر پسران خواهد بود.
|