• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر مؤلفه‌های اجتماعی ـ جمعیتی خانواده بر محرومیت تحصیلی فرزندان در ایران
شماره ویرایش
تعداد صفحات 32
نویسنده حسین محمودیان - محمد امیری
مشخصات نشریه فصلنامه علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه شیراز - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 49
تاریخ انتشار زمستان - 1385
زبان فارسی
کلید واژه رفتار والدین با فرزندان  ساختار خانواده  محروم از تحصیل  هزینه خدمات فرهنگی  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده     روابط خانوادگي    
چکیده در این پژوهش، محرومیّت تحصیلی فرزندان در ایران و عوامل تعیین کننده آن با رویکردی جامعه شناختی و جمعیت شناختی در دو سطح فرد و خانوار مورد بررسی قرار گرفته است. در سطح فردی، تأثیر ویژگیهای اجتماعی ـ جمعیتی خانواده و برخی عوامل فردی بر وضعیت تحصیل هر یک از فرزندان واقع در سنین 17 تا 30 سال در سطح خانوار، نقش عوامل مربوط به خانوار در تعیینِ تعداد فرزندان محروم از تحصیل در خانوار، اندازهگیری شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیل ثانویهی دادهها و اطلاعاتِ مربوط به طرح «آمارگیری از ویژگیهای اقتصادی ـ اجتماعی خانوار» در ایران است که به وسیلهی مرکز آمار ایران، در سال 1380 به اجرا درآمده است.\r\nنتایج تحلیلی دادهها بیانگر آن است که از میان عوامل فراوان جمعیت شناختی در خانواده در درجهی اول، بُعد خانوار و سپس تعداد فرزندان در خانواده، در تعیین وضعیت تحصیل فرزندان در خانواده، در تعیین وضعیت تحصیل فرزندان از اهمیتی ویژه برخوردار است و از میان عوامل گوناگون اقتصادی و اجتماعی خانوارها، محل سکونت خانوار، میزان تحصیلات سرپرست خانوار، هزینههای خدمات فرهنگی خانوار و نیز کیفیت مسکن خانوار بیشترین میزان تأثیر را بر شانس بهرهمندی فرزندان از تحصیلات بالاتر داشته است. افزون بر متغیرهای یاد شده، وضعیت زناشویی سرپرست خانوار نیز براحتمال داشتن یا نداشتن فرزند محروم از تحصیل در خانواده مؤثر بوده است. همچنین از میان عوامل فردی مورد پژوهش در این تحقیق، شیوهی رفتارِ مادر با فرزند در مقایسه با رفتارِ پدر، دارای بیشترین تأثیر بر عملکرد تحصیلی فرزندان ایرانی بوده و نقشی مهم در تعیین سطح تحصیلات فرزندان داشته است.

کد مقاله 12415
تعداد بازدید 994

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397