• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نیازهای آموزشی بهداشت دوران بلوغ دختران‌ دانش‌آموز راهنمایی استان مازندران، سال 1382
شماره ویرایش
تعداد صفحات 8
نویسنده فاطمه عبداللهی - بیژن شعبانخانی - صغری خانی
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی مازندران سال 14 پیاپی 43
تاریخ انتشار تابستان - 1383
زبان فارسی
کلید واژه نگرش  نوجوانان  بلوغ جسمی  بهداشت در نوجوانی  خدمات بهداشتی مدرسه‌ها  
موضوع بلوغ     بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     حيض / عادت ماهيانه    
چکیده سابقه و هدف: از آن‌جا که برنامه‌ریزی برای آمادگی دختران نوجوان در روبه رو شدن با مسائل بلوغ باید بر اساس اطلاعات دقیق در مورد الگوی رفتاری و نیازهای آموزشی آن‌ها پیش‌بینی و اطلاعات آموزشی لازم تدارک دیده شود، این مطالعه با هدف تعیین میزان دانش، نگرش و عملکرد بهداشتی دختران مدارس راهنمایی استان مازندران در مورد بلوغ سال 1382 صورت گرفته است.\r\nمواد و روش‌ها: این بررسی یک مطالعه توصیفی بر روی KAP دختران مدارس راهنمایی شهرهای استان مازندران جهت تعیین نیازهای بهداشتی و برنامه‌ریزی آموزش می‌باشد. نمونه‌های مورد مطالعه 1746 نفر بوده که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه حاوی سئوالات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و عملکرد با مراجعه به مدارس جمع‌آوری شد. پس از جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از برنامه SPSS و فرمول‌های آماری X2، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شد و میزان آگاهی، نگرش و عملکرد بهداشتی در سه سطح ضعیف، متوسط، خوب رده‌بندی شد و ارتباط آن‌ها با هم و با متغیرهای تأثیرگذار سنجیده شد و در پایان براساس یافته‌ها، نیازهای آموزشی تعیین و برنامه آموزشی پیشنهاد شد.\r\nیافته‌ها: میانگین سنی و سن قاعدگی نمونه‌های مورد پژوهش به ترتیب 13/33 و 12/25 سال بود. سطح سواد والدین اکثریت نمونه‌ها (35 درصد) پایین‌تر بود. نتایج نشان داد که 5/8 درصد دختران، معنی کامل بلوغ را رشد کامل جسمی، روانی و پدیده قاعدگی می‌دانستند و آگاهی 33/4 درصد آنان از بهداشت بلوغ، ضعیف بوده است. میزان فعالیت ورزشی، استحمام و روش تغدیه آنان در دوران قاعدگی به علت عدم آگاهی، کم‌تر از حد معمول یا بدون تغییر بوده است. (0/0001>P). علی‌رغم این که نگرش اکثیرت آن‌ها (73/3 درصد) نسبت به قاعدگی خوب بود، عملکرد روانی آن‌ها (67/8 درصد) نسبت به آن ضعیف بوده است. همچنین 62درصد دختران برای اولین بار قاعدگی خود را با مادران مطرح کردند که این نتایج با منبع بهداشتی مورد انتظار دختران، همخوانی دارد (0/0001>P). و نیز بین آگاهی و عملکرد بهداشتی دختران با نگرش آنان نسبت به بلوغ، ارتباط معنی‌داری وجود دارد (0/0001>P).\r\nاستنتاج: نتایج، حاکی از آن بود که علی‌رغم تمایل اکثریت دختران نسبت به دانش بلوغ، آگاهی و عملکرد آنان در مورد بلوغ و رعایت نکات بهداشتی، ضعیف بوده است و موثرترین و مطمئن‌ترین کانال انتقال اطلعات در این زمینه مادران می‌باشند و نکته مهم دیگر آن که دانسته‌ها نباید محدود به مکانیسم‌های بلوغ و قاعدگی باشد بلکه بایدبه فهم عمیق‌تر نوجوانان از تغییر فیزیکی و روانی بلوغ و ارتباط آن با مسایل جنسی، تولید مثل و بهداشت ازدواج با توجه به تفاوت‌های فرهنگی ـ اجتماعی و سنی کمک کند.

کد مقاله 12340
تعداد بازدید 1581

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397