عنوان | رفتار شهروندي سازماني،خشنودي شغلي و تعهد به مدرسه: آيا تفاوت معناداري ميان معلمان زن و مرد وجود دارد؟ |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات زنان (مجله مطالعات زنان) - انجمن ایرانی مطالعات زنان - علمی پژوهشی سال 3 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تعهد سازمانی رفتار شهروندی سازمانی معلمان زن خشنودی شغلی درونی خشنودی شغلی بیرونی معلمان مرد تفاوت جنسیتی |
موضوع | اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي |
چکیده |
پژوهش حاضر به منظور بررسي تفاوتهاي جنسيتي در خشنودي شغلي، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني در نمونه اي مرکب از 200 معلم مرد، 200 معلم زن و 80 مدير مرد در مدارس ابتدايي پسرانه شهر تهران انجام شد. دادهها به وسيله پرسشنامه گردآوري و با روشهاي تحليل واريانس عاملي، همبستگي پيرسون، zفيشر، الگويابي معادلات ساختاري و رگرسوين چندگانه تحليل شد. نتايج نشان ميدهد که ميانگين معلمان زن و متغيرها به طور معناداري بيشتر از معلمان مرد است، اما همبستگي بين آنها در معلمان مرد به طور معنا داري بيشتر است. هم چنين الگوي اصلاح شدهاي مرکب از خشنودي شغلي دروني، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني در معلمان مرد برازش بهتري با دادهها داشته است. گرچه ضرايب استاندارد آثار مستقيم و غير مستقيم در الگوي معلمان مرد بيشتري از رفتار شهروندي سازماني را تبيين کرد. نتايج با تاکيد بر علل تفاوتهاي جنسيتي بحث شده است. |
کد مقاله | 12308 |
تعداد بازدید | 1190 |
|