عنوان
|
رابطه پايگاههاي هويت و مسند مهارگذاري با جنس، پايه و رشته تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
فاطمه باقریان - جلیل فتح آبادی - نظیر مظفری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 3 شماره 2 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنس رشته تحصیلی پایگاههای هویت پایه تحصیلی مسند مهارگذاری دانشآموزان دبیرستانی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش تعيين رابطه پايگاههاي هويت و مسند مهارگذاري با جنس، پايه و رشته تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه است. روش پژوهش علمي – مقايسهاي است. 179 آزمودني پسر و 167 آزمودني دختر به «مقياس مسند مهارگذاري واتر» (به نقل از دشتي، 1996) و «آزمون عيني هويت من» آدامز و بنيون (به نقل از رحيمي نژاد، 1989) پاسخ دادند. براي تحليل دادهها از تحليل واريانس يكراهه، آزمون تعقيبي شفه، آزمون t و مجذور كاي استفاده شد. يافتهها نشان داد كه از نظر دستيابي پايگاههاي هويت تفاوت بين دانش آموزان دختر و پسر معنادار نيست. به علاوه، ميزان اكتساب پايگاه هويت موفق در دانش آموزان سال سوم در مقايسه با پايههاي اول و دوم بيشتر است. مسند مهارگذاري با جنس و رشته تحصيلي رابطه دارد. به اين صورت كه دانش آموزان دختر و دانش آموزان رشته علوم انساني بيشتر داراي مسند مهارگذاري بيروني و دانش آموزان پسر و دانش آموزان رشته رياضي بيشتر داراي مسند مهارگذاري دروني بودند. در ضمن مشخص شد كه پايگاههاي هويت و مسند مهارگذاري نيز با يكديگر رابطه دارند، يعني آزمودنيهاي داراي هويت موفق، واجد مسند مهارگذاري دروني بودند. نتيجه گيري: اكتساب هويت يك فرايند تحولي است. بدين معني كه با افزايش سن و تجارب فردي، ميزان دستيابي به پايگاه هويت موفق افزايش مييابد. در عوض مسند مهارگذاري افراد بيشتر متأثر از شرايط و تجارب بيروني (مانند تحصيل در يك رشته خاص) است.
|