• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه پايگاه‌هاي هويت و مسند مهارگذاري با جنس، پايه و رشته تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه
شماره ویرایش
تعداد صفحات 16
نویسنده فاطمه  باقریان  - جلیل فتح آبادی - نظیر مظفری
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 3 شماره 2 پیاپی 10
تاریخ انتشار تابستان - 1388
زبان فارسی
کلید واژه جنس  رشته تحصیلی  پایگاه‌های هویت  پایه تحصیلی  مسند مهارگذاری  دانش‌آموزان دبیرستانی  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     هويت جنسی / هویت زنانه     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده هدف اين پژوهش تعيين رابطه پايگاه‌هاي هويت و مسند مهارگذاري با جنس، پايه و رشته تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه است. روش پژوهش علمي – مقايسه‌اي است. 179 آزمودني پسر و 167 آزمودني دختر به «مقياس مسند مهارگذاري واتر» (به نقل از دشتي، 1996) و «آزمون عيني هويت من» آدامز و بنيون (به نقل از رحيمي نژاد، 1989) پاسخ دادند. براي تحليل داده‌ها از تحليل واريانس يكراهه، آزمون تعقيبي شفه، آزمون t و مجذور كاي استفاده شد. يافته‌ها نشان داد كه از نظر دستيابي پايگاه‌هاي هويت تفاوت بين دانش آموزان دختر و پسر معنادار نيست. به علاوه، ميزان اكتساب پايگاه هويت موفق در دانش آموزان سال سوم در مقايسه با پايه‌هاي اول و دوم بيشتر است. مسند مهارگذاري با جنس و رشته تحصيلي رابطه دارد. به اين صورت كه دانش آموزان دختر و دانش آموزان رشته علوم انساني بيشتر داراي مسند مهارگذاري بيروني و دانش آموزان پسر و دانش آموزان رشته رياضي بيشتر داراي مسند مهارگذاري دروني بودند. در ضمن مشخص شد كه پايگاه‌هاي هويت و مسند مهارگذاري نيز با يكديگر رابطه دارند، يعني آزمودني‌هاي داراي هويت موفق، واجد مسند مهارگذاري دروني بودند. نتيجه گيري: اكتساب هويت يك فرايند تحولي است. بدين معني كه با افزايش سن و تجارب فردي، ميزان دستيابي به پايگاه هويت موفق افزايش مي‌يابد. در عوض مسند مهارگذاري افراد بيشتر متأثر از شرايط و تجارب بيروني (مانند تحصيل در يك رشته خاص) است.

کد مقاله 12270
تعداد بازدید 1019

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397