عنوان | هویتهای جدید واقعی و مجازی: مطالعه کاربران اینترنتی دانشجو با جنسیت و قومیت متفاوت |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه جهانی رسانه - دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت اینترنت خود فضای مجازی رفتار ارتباطی |
موضوع | زن و جهانيشدن / جنسيت و جهانيشدن هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
هویت واقعی و عینی ما در جهان واقعی به وسیله عواملی مانند ملیت، نژاد، طبقه، محل تولد، شغل و سطح تحصیلات که کنترل آنها سخت و یا از اختیار ما خارج است، تعیین میشود و در واقع تغییرناپذیر یا دارای انعطاف پذیری کمی است. اما در مقابل، در جهان مجازی اینترنت از طریق هویتهای مجازی، قادر و آزاد هستیم که خودمان را آنطور که دوست داریم باز تعریف کنیم، ادعای این مقاله این است که اگرچه بعضی از مردم ترجیح میدهند از هویتهای واقعی خود بر روی شبکه اینترنت استفاده کنند، اما اکثریت آنان متمایل هستند که با استفاده از اطلاعات هویتی غیر واقعی در فضای اینترنت به تعامل بپردازند، در این راستا طی یک پرسشنامه با پرسشهای بسته و باز در بین دانشجویانی از دو جنس زن و مرد از دانشکده علوم اجتماعی دانگشاه تهران در وحله نخست در پیاطلاع از میزان تمایل افراد به تجربه کردن هویتهای غیر واقعی بوده و در درجه دوم در پی یافتن پاسخ به چرایی و تبیین این مسئله میباشد. تعریف گافمن از «خود» و نظریه او مبنی براینکه «چگونه افراد در موقعیتهای مختلف اجتماعی» خود« و نظریه او مبنی بر اینکه «چگونه افراد در موقعیتهای مختلف اجتماعی «خود»ها و نقشهای مختلفی را اختیار میکنند « به عنوان نظریه مبنایی این مقاله در نظر گرفته شده است و بر تئوری وی این تعمیم را اضافه کردهام که فضای مجازی اینترنت با قابلیتهای ویژهاش افراد را قادر میسازد که علاوه بر اختیار کردن خودها و نقشهای متفاوت در موقعیتهای اجتماعی متفاوت بتوانند «هویت»های متفاوتی را برای خود خلق کنند. |
کد مقاله | 12265 |
تعداد بازدید | 880 |
|