عنوان
|
تأثیر آموزش تنش زدایی تدریجی و مهارتهای مقابلهای بر میزان تنیدگی و شیوههای مواجهة دختران فراری |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
سیدکاظم رسولزاده طباطبایی - جواد اژهای - بهمن معظمی گودرزی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 20 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1380 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرار دختران حل مسئله مهارتهای مقابلهای تنشزدایی تدریجی نوجوانان فراری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش فرار دختران / فرار زنان جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
در این پژوهش تأثیر آموزش تنش زدایی تدریجی و مهارتهای مقابلهای (حل مسأله) بر کاهش میزان تنیدگی و شیوههای مواجهة دختران فراری مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از میان دختران فراری 12 تا 21 ساله مستقر در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی در شهر تهران 15 نفر به عنوان گروه آزمایش و از میان دختران فراری 12 تا 21 ساله مستقر در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی شهر مشهد 15 نفر همتا شده با گروه آزمایش به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. دو کاربندی آموزش تنش زدایی تدریجی و آموزش مهارت مقابلهای (حل مسأله) هر کدام به مدت 12 جلسه، هر جلسه یک ساعت برای گروه آزمایش مورد استفاده قرار گرفت برای ارزیابی و سنجش میزان تنیدگی آزمودنیها از مقیاس رویدادهای زندگی ویژة نوجوانان و برای ارزیابی و سنجش شیوة مقابلهای از پرسشنامه شیوة مقابلهای به روش پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه استفاده شد. نتایج بررسی نشان میدهد نمرات پس آزمون گروه آزمایش در هر دو آزمون به طور معنی داری با نمرات پس آزمون گروه گواه متفاوت است و به عبارت دیگر آموزش تنش زدایی تدریجی موجب کاهش میزان تنیدگی گروه آزمایش گردیده و افرادی که با شیوة مقابله ای مسأله محور با موقعیتهای تنیدگی زا مواجه میشوند، علایم آشفتگی کمتری از خود نشان دادند. در نتیجه فرضیههای تحقیق تأیید شد.
|