عنوان
|
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر تعارضات والد ـ فرزند در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
امید مرادی - باقر ثنایی ذاکر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 20 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مهارتهای حل مسئله تعارضات والد فرزند
|
موضوع
|
مهارتهاي زندگي روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف از این پژوهش بهبود روابط دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران با والدینشان از طریق بهکارگیری روش حل مسئله میباشد. در این پژوهش از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای، منطقه 15 انتخاب و از بین مدارس متوسطه پسرانه این منطقه 3 دبیرستان و از هر دبیستران هم 40 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه تعارض با ولدین را پاسخ دادند و 30 نفر از کسانی را که بیشترین تعارض را با والدینشان داشتند، انتخاب و با استفاده از جایگزینی تصادفی در دو گروه 15 نفری، آزمایش و کنترل قرار داده شدند. به گروه آزمایش در طی 10 جلسه که مدت هر جلسه یک ساعت و نیم بود، آموزش مهارتهای حل مسئله داده شد. ابزار پژوهش، مقیاس تاکتیکهای تعارض (CT) بود.\r\nتحلیل و مقایسه اطلاعات به دست آمده از پیشآزمون تواسته است تعارض، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی دانشآموزان را با والدینشان بهطور معناداری کاش میدهد و همچین توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی را در آنها بهطور معناداری افزایش میدهد.
|