عنوان
|
تأثیر آموزش های شناختی ـ رفتاری بر رضایت زناشویی زوج های دانشجو مستقر در خوابگاه متأهلین دانشگاه تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
رحمت الله نورانی پور - فرحناز رفیعی بندری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1384 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی دانشجو دانشگاه تهران آموزش شناختی درمانی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط زوجين خانواده درماني
|
چکیده
|
در این پژوهش تأثیر آموزشهای شناختی ـ رفتاری برمیزان رضایت زناشویی زوجین مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق 50 زوج (100 زن و مرد) از بین کلیه دانشجویان ساکن در خوابگاههای دانشجویان متأهل دانشگاه تهران که داوطلب شرکت و دارای شرایط لازم بودند انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه ازمایش و کنترل قرار داده شدند. پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ قبل از شروع آموزشهای شناختی و رفتاری در مورد هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش 15 ساعت (5 جلسه سه ساعته) تحت آموزشهای شناختی ـ رفتاری مستخرج از محتوای پرسشنامه انریچ قرار گرفت. در این مدت به منظور حذف اثر آزماینده گروه کنترل تحت آموزشهای نامربوط قرار داشت. از اتمام دوره آموزشی مجدداً پرسشنامه رضیایت زناشویی در مورد هر دو گروه اجرا شد با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس دو طرفه یافته های حاصل از اجرای بار دوم پرسشنامه انریچ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که آموزشهای شناختی ـ رفتاری موجب افزایش رضایت زناشویی زوجین میگردد و معلوم شد که جنسیت زوجین تأثیری بر میزان اثربخشی آموزشهای شناختی ندارد.
|