عنوان
|
بررسي نيازهاي آموزشي و تربيتي والدين و دانش آموزان مقطع متوسطه کشور در خرده فرهنگ هاي مختلف ايران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
43 |
نویسنده
|
علیرضا عصاره - صادق نصری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه نوآوریهای آموزشی - سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1384 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
والدین نیازهای آموزشی دانشآموزان نیازسنجی نیازهای تربیتی نیازهای اجتماعی نیازهای روانشناختی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده
|
چکیده
|
در پژوهش حاضر سعي بر اين بوده است که با بهره گيري از الگوي نياز سنجي ترکيبي، علاوه بر شناسايي نيازهاي آموزشي و تربيتي والدين دانش آموزان مقطع متوسطه مدارس کشور، در ابعاد گوناگون درباره فرزندان، نيازهاي دانش آموزان و ديدگاه هاي مشاوران و مدرسان آموزش خانواده نيز در اين زمينه بررسي شود. تحقيق حاضر، از نظر هدف، تحقيقي کاربردي و از لحاظ روش مطالعه اي توصيفي ـ پيمايشي بوده است. جامعه آماري پژوهش را والدين (پدران و مادران) و دانش آموزان دختر و پسر مقطع تحصيلي متوسطه و مدرسان و مشاوران آموزش خانواده کشور در سال تحصيلي 82 ـ 81 تشکيل داده اند. نمونه هاي پژوهش مشتمل بر 4432 نفر (شامل 1384 پدر، 1302 مادر، 1419 دانش آموز و 327 مدرس و مشاور) بوده که به شيوه نمونه گيري ترکيبي (هدفدار، تصادفي ساده و خوشه اي چند مرحله اي) از استان هاي آذربايجان شرقي، تهران، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، لرستان، کردستان، گلستان، گيلان و شهر تهران با توجه به فرهنگ هاي گوناگون انتخاب شده اند. ابزارهاي گردآوري اطلاعات عبارت بودند از: الف) پرسشنامه نظرسنجي والدين دانش آموزان دبيرستاني ب) پرسشنامه نظرسنجي دانش آموزان دبيرستاني ج) پرسشنامه نظرسنجي مدرسان و مشاوران. پرسش نامه ها براساس نظريه هاي رشد و نظرات متخصصان اين حوزه ساخته شده و از روايي و پايايي قابل توجهي برخوردار بوده اند. داده ]اي به دست آمده از پژوهش با استفاده از شاخص هاي آمار توصيفي، شامل انواع جدول فراواني، ميانگين و انحراف معيار و هم چنين روش هاي آمار استنباطي آزمون t تک نمونه اي. آزمون t براي مقايسه اختلاف دو ميانگين، آزمون F و آزمون خي دو، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. برخي از نتايج پژوهش عبارت بودند از:\r\n1. ميان نيازهاي آموزشي و تربيتي والدين دبيرستاني در خرده فرهنگ هاي گوناگون از نظر اولويت بندي تفاوت هايي مشاهده شده است.\r\n2. ميان نيازهاي آموزشي و تربيتي پدران و مادران شباهت هاي بسيار وجود دارد.\r\n3. روابط گرم و صميمي در ميان اعضاي خانواده، ضرورت رفتن به مدرسه، اعتماد والدين به نوجوان، آشنايي دختران و پسران با يکديگر قبل از ازدواج و مواردي مانند آن ها از اهميت ويژه برخوردارند.\r\n4. ميان نيازهاي آموزشي دانش آموزان متوسطه و والدين آن ها تفاوت کامل مشاهده شد.\r\n5. مهم ترين نيازهاي آموزشي و تربيتي والدين در زمينه فرزندانشان در ابعاد جسمي، بهداشتي، اجتماعي، روان شناختي و تحصيلي و اخلاقي ـ مذهبي است.
|