• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي رابطه عوامل اجتماعي و فرهنگي با نگرش دانشجويان نسبت به معاشرت و دوستي دختر و پسر پيش از ازدواج
شماره ویرایش
تعداد صفحات 20
نویسنده مجید موحد مجد - حلیمه عنایت - محمدتقی عباسی شوازی
مشخصات نشریه فصلنامه علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه شیراز - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 47
تاریخ انتشار تابستان - 1385
زبان فارسی
کلید واژه نگرش  تغییرات اجتماعی و فرهنگی  اولویت‌های ارزشی مادی فرامادی  ارزش‌های دینی  دوستی پیش از ازدواج  
موضوع جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي     دوستي دختران     روابط زن و مرد / روابط دختر و پسر    
چکیده يكي از پديده‌هاي اجتماعي جامعة معاصر ايران در حوزة روابط بين شخصي، پديدة نوظهور معاشرت و دوستي دختر و پسر پيش از ازدواج است. اين مطالعه با هدف بررسي و شناخت نگرش دانشجويان نسبت به معاشرت و دوستي دختر و پسر پيش از ازدواج و همچنين بررسي رابطة عوامل اجتماعي و فرهنگي با نگرش به اين گونه معاشرت‌ها انجام شده است. در اين مطالعه كه به روش پيمايش صورت گرفته است، 298 نفر دانشجوي دختر و پسر از دانشگاه‌هاي شيراز و علوم پزشكي شيراز مورد بررسي قرار گرفتند. چهارچوب نظري مورد استفاده در اين مطالعه، نظرية تغيير نگرشي و ارزشي رونالد اينگلهارت بوده است.\r\nيافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد كه 6/25 درصد از دانشجويان داراي نگرشي مثبت، 8/50 درصد نگرشي ميانه و 6/23 درصد از آنان داراي نگرشي منفي به اين گونه معاشرت‌ها بوده‌اند. اين در حالي است كه نگرش خانواده‌ها منفي‌تر از نگرش دانشجويان بوده است و زنان نگرش بسيار منفي‌تري نسبت به مردان به اين گونه معاشرت‌ها داشته‌اند. از ميان متغيرهاي مورد بررسي، متغيرهاي (اولويت‌هاي ارزشي مادي / فرامادي، اعتقادات ديني، پايبندي به ارزش‌هاي ديني، نگرش خانواده، نگرش دوستان، جنسيت و ميزان هزينه شخصي) داراي رابطه معنادار آماري با متغير وابسته بوده‌اند. در تحليل چند متغيره نيز متغيرهاي مستقل موجود در مدل تحقيق توانسته‌اند در كل 8/76 درصد از واريانس متغير وابسته را در جامعة آماري تبيين كنند كه اين مقدار نشانگر ميزان بالاي برازش مدل تحقيق مي‌باشد. به طور كلي نتايج اين مطالعه نشان داد كه متغيرهاي مربوط به فرض جامعه پذيري كه بيشتر فرهنگي بودند تأثير بيشتري بر نگرش دانشجويان داشتند تا متغيرهاي مربوط به فرض كميابي.

کد مقاله 12216
تعداد بازدید 1002

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397