عنوان
|
بررسي اثر آموزش زندگي خانوادگي در کاهش تنيدگي والديني مادران داراي کودکان اختلال يادگيري در خواندن و نوشتن |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
حسن شهرکی پور - صمد کریم زاده - مهین کرامتی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه نوآوریهای مديريت آموزشي (اندیشههای تازه در علوم تربيتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن - علمی پژوهشی سال 4 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنیدگی والدینی آموزش زندگی خانوادگی (F.L.E) اختلال یادگیری
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مهارتهاي زندگي مشاوره خانواده
|
چکیده
|
هدف اساسی این پژوهش بررسی اثر آموزش زندگی خانوادگی (FLE) بر کاهش تنیدگی مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خواندن و نوشتن میباشد. برای بهدست آوردن دادههای مورد نیاز تحقیق از طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بدان معنا که 60 نفر از مادران دارای کودکان اختلال یادگیری (LD) که به طور تصادفی از جامعه آماری 154 نفر، مادرانی که از تاریخ 10/07/86 لغایت 01/10/87 به هنگام اجرای پژوهش به مراکز اختلال یادگیری در شهرستان رشت مراجعه کرده بودند و اختلال یادگیری کودکانشان توسط این مراکز تأیید شده بود، انتخاب گردیده و در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارش تصادفی شدند. کلیه مادران قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل (آموزش زندگی خانوادگی) 33 سؤال مربوط به تنیدگی والد را در چهار زیر مقیاس افسردگی، احساس صلاحیت، انزوای اجتماعی و سلامت والدینی از شاخص تنیدگی والدینی (PSI) متغیر وابسته را تکمیل کرده و برای تجزیه و تحلیل دادههای از آزمون پارمتریک t استیودنت برای مقایسه دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است به کمک برنامه و مدل آموزشی زندگی خانوادگی در پژوهش حاضر، میتوان ویژگیهای مربوط به والد را که علت افزیاش تنیدگی والدینی میشود، تغییر داد. بدین معنا که افزایش مهارتهای مادران دارای کودکان متبلا به اختلال یادگیری از طریق محتوای برنامهای برای آشنایی مادر با فنون فرزندپروری از یکسو و با تغییر ادراک مادر از طریق محتوایی جهت آشنایی با اختلال یادگیری و ویژگیهای آن میتوان باعث کاهش تنیدگی، افسردگی و انزوای اجتماعی و بهبود احساس صلاحیت و سلامت مادران دارای کودک اختلال یادگیری خواندن و نوشتن شد.
|