عنوان
|
رابطه خودکار آمدی با انگیزۀ پیشرفت در دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
هادی بهرامی احسان - قدسی احقر - مهرنوش عباسیان فرد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 4 شماره 1 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی خودکارآمدی انگیزش پیشرفت
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ خودکارآمدی در ابعاد پنجگانه خودتنظیمی، خودباوری، خودرهبری، خودسنجی و خودتهییجی با انگیزۀ پیشرفت در دانشآموزان دختر بود. روش: روش پژوهش همبستگی و نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای بود. به این مظور 340 نفر از دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی شهر تهران انتخاب و به آزمون خودکارآمدی و انگیزۀ پیشرفت هرمنس (1970) پاسخ دادند. داده های پژوهش با روش رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد خودکارآمدی در چهار بعد خودرهبری، خودتنظیمی، خودتهییجی و خوباوری با انگیزه پیشرفت رابطه دارد. اما در بعد خودسنجی، خودکارآمدی با انگیزۀ پیشرفت رابطه ای مشاهده نشد.\r\nنتیجه گیری: با توجه به اینکه خودکارآمدی با انگیزه ِپیشرفت ارتباط دارد، میتوان با افزایش خودکارآمدی از طریق اعمال روشهای مناسب ترتیبی و غنی کردن محیط پرورشی، انگیزه پیشرفت را ارتقا داد.
|