عنوان
|
مقایسه رابطه بین مؤلفههای ابرازگری هیجانی و خودپنداره در دانشجویان دختر و پسر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
یاسر رضاپور میرصالح - شهناز ریحانی کیوی - محمود خباز - پریسا ابوترابی کاشانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 4 شماره 1 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجو خودپنداره ابرازگری هیجانی
|
موضوع
|
هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین و مقایسه رابطه بین مؤلفههای ابرازگری هیجانی و خودپنداره در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. نمونه پژوهشی شامل 214 نفر (107 دانشجوی پسر و 107 دانشجوی دختر) بود که به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها به کمک پرسشنامههای ابرازگری هیجانی (1990) و پرسشنامه خودپنداره بک (1990) گردآوری و با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی، آزمون t، تحلیل رگرسیون و تبدیلz فیشر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین ابراز صمیمیت و خودپنداره در دانشجویان پسر و دختر رابطه مثتب وجود دارد. دانشجویان پسری که ابرازگری هیجانی مثبت بیشتری داشتند از خودپنداره مثبت، و دانشجویان دختری که ابرازگری هیجانی منفی بیشتری داشتند از خودپنداره منفی برخوردار بودند. بین نمره کلی ابرازگری هیجان و خودپنداره در دانشجویان پسر رابطه مثبت وجود داشت؛ اما در دانشجویان دختر بین این دو مؤلفه رابطهای مشاهده نشد. همچنین، فقط همبستگی بین ابرازگری هیجانی منفی و خودپنداره در دانشجویان دختر و پسر با هم تفاوت معناداری داشت.\r\nنتیجهگیری: مؤلفههای ابرازگری هیجانی پیش بینی کنندههای خوبی برای خودپنداره دانشجویان هستند و کمک به دانشجویان برای شناسایی هیجانها و ابراز صحیح آنها میتواند تأثیر بسزایی در افزایش شناخت خود و شکلگیری خودپنداره در آنها باشد.
|