عنوان
|
مقايسه ويژگي هاي عاطفي، شناختي و رفتاري معلم از ديد دانش آموزان نابينا، کم بينا و عادي دختر و پسر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
پرویز شریفی درآمدی - مهناز عسکریان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 3 شماره 3 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان ویژگیها نابینا رفتاری شناختی عاطفی کم بینا
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف پژوهش تعیین و مقایسه ویژگیهای معلم از دید دانشآموزان نابینا، کمبینا و عادی بود. روش پژوهش پس رویدادی و جامعه شامل تمامی دانشآموزان عادی، کمبینا و نابینا در شهر تهران، در مقطع دبستان بود. حجم نمونه، 240 نفر به تفکیک گروه (عادی، نابینا و کمبینا) و جنس (دختر و پسر) بود که براساس روش نمونهبرداری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. بریا جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه پژوهشگر ساختهای که توسط کامکاری و عسگریان در سال 1385 تدوین شدن است، استفاده گردید که دارای 30 گویه و از ضریب اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است. یافتهها: نشان داد، دیدگاه کودکان کمبینا و نابینا، در مقایسه با کودکان عادی در شاخصهای عاطفی لحن گرم، صورت دلنشین، عشق به معلمی و مرود تبعیض قرار نگرفتن، تفاوت معناداری دارد. نتیجهگیری: افراد نابینا در مقایسه دو گروه دیگر نسبت به لحن گرم معلم و افراد نابینا و کمبینا در مقایسه با افراد عادی، نسبت به عشق به معلمی حساسیت دارند و آن را در امر خطیر معلمی جزو ویژگیهای ضروری معلم میدانند. از این رو در گزینش مربیان کودکان نابینا و کمبینا لازم است به شاخصهای لحن گرم، صوت دلنشین، عشق به معلمی و تبعیض نگذاشتن تأکید شود.
|