عنوان
|
نقش باورهاي غيرمنطقي بر سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
عبدالله شفیع آبادی - فرنگیس رشیدی - قدسی احقر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه نوآوریهای مديريت آموزشي (اندیشههای تازه در علوم تربيتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن - علمی پژوهشی سال 5 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
باورهای غیرمنطقی سلامت روانی
|
موضوع
|
افسردگي زنان بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش نقش باور هاي غير منطقي بر سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه است.جامعه مورد مطالعه،همه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصيلي 1387 است.نمونه پژوهش 360 نفر با استفاده از شيوه نمونه گيري تصادفي چند مرحله تعيين شد. جهت جمع آوري داده ها از دو ابزار عمده:الف)پرسش نامه باور هاي غير منطقي جونز(IBT) داراي 100 سؤال گزينه اي در 10مؤلفه ب)پرسش نامه پرسش نامه سلامت روان گلدبرگ داراي 28 سؤال 4 گزينه اي در 4 مقياس.\r\nپردازش داده هاي پژوهش با استفاده از آمار توصيفي و آمار استنباطي انجام گرفت و نتايج پردازش داده ها، فرضيه هاي پژوهش را تأييد کردند بدين معنا که:1-50 درصد ازدانش آموزان دوره متوسطه داراي باور منطقي،10/5 درصد در حئ متوسط – يعني بين باور منطقي و غير منطقي در نوسان هستند – و 5/39 در صد از دانش آموزان تفاوت معني دري وجود دارد. بالاترين رتبه مربوط به افسردگي،و پايين ترين رتبه مربوط به «نشانه هاي بدني» است.3- از روي نمرات باور هاي غير منطقي مي توان اختلال در سلامت روان دانش آموزان را پيش بيني کرد.قدرت پيش بيني باور هاي غير منطقي مي توان اختلا ل ودر سلامت روان دانش آموزان را پيش بيني کرد.قدرت پيش بيني باور هاي غير منطقي در بعد «در ماندگي براي تغيير»بيشتر از «بي مسئوليتي هيجاني» و «بي مسئوليتي هيجاني»بيشتر از «اجتناب از مشکل»و«اجتناب از مشکل»بيشتر از «سرزنش کردن خود» و «سرزنش کردن خود» بيشتر از «توجه مضطربانه»است.
|