عنوان
|
تأثیر عوامل اجتماعی و جمعیتی بر گرایش های سیاسی دانش آموزان دبیرستان های دولتی رودهن |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
خلیل میرزایی - فاطمه جعفری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم اجتماعی - مصوب دانشگاه آزاد سال 2 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عوامل اجتماعی عوامل جمعیتی دانشآموزان گرایش سیاسی
|
موضوع
|
زن و سياست جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر شناخت تأثیر عوامل اجتماعی و جمعیتی بر گرایش های سیاسی دانش آموزان شهر رودهن است به هفت فرضیه با متغیرهای مستقل خانواده، گروه، همسالان، مدرسه، دبیران، مدیران، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، مطبوعات، سن، جنس و متغیر وابسته ی گرایش سیاسی می پردازد. این پژوهش با روش توصیفی اجرا شد و روش نمونه گیری آن نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم بوده است. ابزار این پژوهش یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل 17 پرسش و 25 گویه است پایایی این ابزار با استفاده از پایابی بازآزمایی محاسبه شد و میزان آن 75/0 درصد است. برای به دست آوردن اعتبار نیز از اعتبار صوری و محتوا استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی میانگین، میانه، نما و نمودارهای ستونی و میله ای و برای آزمون فرضیه ها از آزمون های رگرسیون خطی، پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است. نتایج به دست آمده عبارت از:\r\n1- بین گرایش سیاسی خانواده ی دانش آموزان، گروه همسالان، موضوعات کتاب درسی، نوع برخورد مسئولان و دبیران و گرایش سیاسی دانش آموزان، در سطح 99 درصد رابطه معناداری وجود دارد.\r\n2- بین نوع برنامه های ترجیحی رد تلویزیون و ماهواره و گرایش سیاسی در سطح 95 درصد و بالاتر تفاوت معنی داری وجود ندارد.\r\n3- بین دختران و پسران در زمینه ی گرایش سیاسی در سطح 95 درصد تفاوت وجود دارد.\r\n4- بین سن و گرایش سیاسی دانش آموزان در سطح 95 درصد رابطه ی معناداری وجود ندارد.\r\nدر ضمن برای بررسی تأثیر کل متغیرهای منظور شده بر گرایش سیاسی از تحلیل رگرسیون استفاده شد که بر اساس وزن بتا به ترتیب متغیرهای مستقل خانواده، گروه همسالان، مدرسه، دبیران، مدیران، کتاب های درسی روی متغیر وابسته ی گرایش سیاسی تأثیر دارند.
|