عنوان | آثار نظم و تضاد خانواده بر خشونت عليه کودکان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم اجتماعی - مصوب دانشگاه آزاد سال 3 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | بهار - 1389 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خشونت تضاد نظم خانواده کودکان |
موضوع | آسيبشناسي خانواده خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده خشونت عليه زنان / خشونت در خانواده / خشونت زنان عليه همسران / خشونت زنان روابط خانوادگي روابط زوجين |
چکیده |
عنوان پژوهش حاضر «بررسی آثار نظم و تضاد خانواده بر خشونت علیه کودکان ساکن در شهر یزد در سال 1389» است . هدف این پژوهش شناخت عوامل تأثیرگذار شامل شاخصهای نظم و تضاد خانواده بر خشونت علیه کودکان ساکن در شهر یزد و دستیابی به یک الگوی نظری تحلیلی است که با استعانت از نظریههای مرتبط ، عوامل مهم و اثرگذار مورد بررسی قرار میگیرد. پژوهشگر با طرح این پرسش که شاخصهای نظم و تضاد خانواده چه تأثیری بر خشونت علیه کودکان دارد ، به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته است . روش تحقیق این پژوهش ، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ENRICH و GTS است . نمونه مورد مطالعه 384 نفر از کودکان ساکن در شهر یزد و 384 نفر از والدین آنهاست . نمونه مورد مطالعه با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای و در نهایت با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای بررسی آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزار SPSS و Lisrel استفاده شده است .\r\nاز آنجا که مقدار «شاخص نیکویی برارزش» مدل نظری پژوهش برابر 0/93است میتوان بیان کرد که این مدل ، برازش قابل قبولی با واقعیت دارد . میزان ضریب به دست آمده به میزان 0/69بیانگر اثر مستقیم تضاد در خانواده بر خشونت علیه کودکان است . مهمترین معرفهای تضاد به ترتیب اهمیت ، تضاد با همسر ، تضاد با کودک و انتقاد از همسر است . همچنین میزان ضریب به دست آمده بیانگر اثر معکوس نظم در خانواده بر خشونت علیه کودکان به میزان 0/52- است . به عبارت دیگر ، نظم در خانواده بیانگر اثر کاهنده و مؤثری روی خشونت علیه کودکان دارد . معرفهای نظم در خانواده به ترتیب اهمیت عبارتاند از همدلی ، همگامی ، همفکری و هم بختی.\r\nمهمترین معرفهای خشوتن به ترتیب اهمیت عبارتند از : کتک زدن ، تهدید کردن و کم محبتی، توهین کردن و محروم کردن از بازی ، بی اعتنایی و پول ندادن ، هل دادن و مسخره کردن در حضور جمع ، وادار کردن به کار به رغم میل کودک ، داد زدن و اخراج کردن کودک . |
کد مقاله | 12170 |
تعداد بازدید | 1402 |
|