عنوان
|
بررسي تطبيقي عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غيردرسي از ديدگاه دانشجويان دختر و پسر دوره كارشناسي در دانشگاه تربيت معلم آذربايجان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
علی مرادمند |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه سابق) - نهاد کتابخانههای عمومی کشور - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مطالعه غیر درسی عوامل مشوق مطالعه غیر درسی عوامل بازدارنده مطالعه غیر درسی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
|
موضوع
|
زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ
|
چکیده
|
هدف: هدف اين پژوهش بررسي تطبيقي عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غير درسي در بين دانشجويان دختر و پسر دانشگاه تربيت معلم آذربايجان و همچنين ارزيابي ميزان مطالعه غير درسي آنها است.\r\nروش: اين پژوهش به روش پيمايشي انجام شده است. جامعه آماري پژوهش نمونهاي شامل 260 نفر از مجموع 2600 نفر (1500 نفر دختر و 1100 نفر پسر) دانشجوي مقطع كارشناسي دانشگاه تربيت معلم آذربايجان است. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه توسط اساتيد دانشگاه تبريز، بررسي و مورد تأييد قرار گرفت. پايايي پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS اندازهگيري شد كه مقدار آلفاي كرونباخ 872/0 به دست آمد كه بيانگر اعتبار خوبي است. از روشهاي آماري توصيفي و تحليلي براي پاسخ به پرسشهاي پژوهش و آزمون فرضيهها استفاده شد.\r\nيافتهها: الف ـ بين ميزان مطالعه غيردرسي دختران و پسران تفاوت معنيدار وجود داشته و ميانگين مطالعه كل دانشجويان 30 دقيقه بوده است. ب ـ بين عوامل مشوق مطالعه غيردرسي و متغير جنسيت تفاوت معنيدار مشاهده نشد. ج ـ بين بعضي از عوامل بازدارنده مطالعه غير درسي و متغير جنسيت تفاوت معنيدار وجود دارد. مانند استفاده از اينترنت، بازيهاي رايانهاي، خوشبين نبودن به آينده و بها ندادن به علم. د ـ بهطور كلي مهمترين عوامل بازدارند مطالعه غير درسي از ديدگاه دانشجويان دانشگاه تربيت معلم آذربايجان عبارتند از: گراني كتاب، عدم دسترسي به كتابهاي مورد علاقه، حجم زياد تكاليف دانشگاه، تماشاي تلويزيون، نداشتن فرصت كافي براي مطالعه، ضعف تبليغات در زمينه مطالعه، عادت نداشتن به مطالعه از دوران كودكي، كمبود كتابخانههاي عمومي، بها ندادن مردم به علم، خوشبين نبودن به آينده، برنامههاي تفريحي، مشكلات اقتصادي، استفاده از اينترنت، تيراژ پايين كتابها و بازيهاي رايانهاي . هـ ـ مهمترين عوامل مشوق مطالعه غيردرسي عبارتند از: داشتن عادت به مطالعه از دوران كودكي، داشتن كتابخانه شخصي، توسعه مراكز كتابخواني، تشويق اساتيد، معلمان، والدين و دوستان ، وجود كتابخانه در محل تحصيل، آموزش و روش مطالعه، افزايش درآمد خانواده، سطح تحصيلات، مطالعه و موقعيت اجتماعي اعضاي خانواده، برگزاري مسابقات كتابخواني.\r\nارزش / اصالت: مقاله حاضر به شكل تطبيقي اولين بار در مورد عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غير درسي از ديدگاه دانشجويان دختر و پسر انجام شده است. پژوهشهايي كه قبلا صورت گرفته، اغلب در مورد ميزان و موضوعات مطالعه غيردرسي و بيش تر روي دانشآموزان انجام شده بود.
|