عنوان
|
اثر بخشي مداخله آموزشي مبتني بر مدل طرحوارهها در ارتقاء رضايت زناشويي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
عبدالحکیم تیرگری - رحیم یوسفی - علیرضا عابدین - جلیل فتح آبادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 2 شماره 3 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زوجین نارضایتی زناشویی طرحوارهها
|
موضوع
|
خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط زوجين مشاوره خانواده
|
چکیده
|
رضايت زناشويي يک جنبه بسيار مه و پيچيده از يک رابطه زناشويي است که عوامل مهمي در آن نقش دارند و ميتواند به وسيله روشهاي مداخلهاي مختلف تحت تاثير قرار بگيرد. هدف پژوهش حاضر شناسايي طرحوارههاي غالب در نارضايتي زناشويي و بررسي اثر بخشي مداخله آموزشي مبتني بر مدل طرحوارهها در ارتقاء رضايت زناشويي زوجين بود.\r\nروش: به اين منظور، تعداد 40 نفر (زن و مرد) از زوجين داراي نارضايتي زناشويي پس از مصاحبه و ارزيابي به وسيله ابزارهاي پژوهش (YSQ-SF GHQ SCL-90 ENRICH) در دو گروه آزمايشي و کنترل قرار گرفتند و سپس مداخله روي گروه آزمايش اجرا شد. گروه کنترل هيچ مداخلهاي را دريافت نکدر و در فهرست انتظار قرار گرفت.\r\nيافتهها: نتايج نشان داد که طرحوارههاي ناسازگار اوليه بانارضايتي زناشويي مرتبط هستند، همچنين مداخله طرحواره محور در ارتقاء رضايت زناشويي زوجين اثر بخش بود.\r\nنتيجه: مداخله آموزشي مبتني بر مدل طرحوارهها ميتواند به عنوان يکي از روشهاي مداخله در زمينه مشکلات بين فردي زوجين به ويژه نارضايتي زناشويي مورد استفاده قرار بگيرد.
|