عنوان | رابطه مؤلفههای هوش هیجانی با سلامت روان شناختی و موفقیت تحصیلی: نقش تعدیل کنندگی جنس |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1388 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هوش هیجانی دانشجو موفقیت تحصیلی سلامت روانی |
موضوع | بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
این پژوهش به بررسی رابطة مؤلفههای هوش هیجانی با متغیرهای سلامت روان شناختی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر میپردازد. بدین منظور از میان کلیة دانشجویان مشغول به تحصیل کارشناسی دانشگاه تهران، تعداد 260 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها نیز از ابزارهای هوش هیجانیEIQ)؛ شرینگ، 1999)، سلامت عمومی GHQ)؛ گلدبرگ و هیلر، 1979) و معدل کل واحدهای دورة لیسانس استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از شاخصهای آماری میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و آزمون تبدیل Z فیشر برای مقایسة دو همبستگی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر همبستگی معنادار بین مؤلفههای هوش هیجانی با متغیرهای سلامت روان شناختی و موفقیت تحصیلی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر میباشد. از سوی دیگر تفاوت همبستگیهای دو گروه دانشجویان دختر و پسر در مؤلفههای هوش هیجانی، سلامت روان شناختی و موفقیت تحصیلی معنادار است. |
کد مقاله | 12149 |
تعداد بازدید | 1043 |
|