عنوان
|
ساخت و اعتباریابی مقیاس اندازه گیری الگوی سخت تربیتی والدین |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
مهناز مهرابی زاده هنرمند - یوسفعلی عطاری - یوسف پیرموردی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
اسفند - 1383 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
عربی |
کلید واژه
|
الگوی سخت تربیتی خودپابی تمرکز بر خود عزت نفس خوداثربخشی
|
موضوع
|
تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي هويت جنسی / هویت زنانه پدري
|
چکیده
|
هدف از این تحقیق ساخت و اعتباریابی مقیاس اندازه گیری برای الگوی سخت تربیتی والدین است. اعتبار محتوایی مقیاس بر اساس ارزیابی دو نفر متخصص از مواد مقیاس و با توجه به معیارهای سنجش محاسبه گردیده است. نتایج نشان میدهد که مقیاس از اعتبار محتوایی قابل قبولی برخوردار است همچنین برای اندازه گیری پایایی مقیاس از روشهای تنصیف و آلفای کرونباخ استفاده گردیده و نتایج نشان داده است که مقیاس از پایایی قابل قبولی نیز برخوردار است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر سوم راهنمایی شهر اهواز بود که از بین آنان 400 نفر به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردیده است. بررسیها نشان داده است که بین نمرههای کل مقیاس الگوی تربیتی والدین و نمرات مقیاسهای عزت نفس کوپر اسمیت و خود – اثربخشی تعمیم یافته رابطه منفی معنی داری وجود دارد، بین نمرات الگوی سخت تربیتی پدر و الگوی سخت تربیتی مادر و نمرات مقیاس اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر رابطه مثبت معنی داری وجود دارد، بین نمرات الگوی سخت تربیتی مادر و نمرات جایگاه مهار درونی – بیرونی راتر رابطه منفی معنی داری وجود دارد، اما بین الگوی سخت تربیتی پدر و جایگاه مهار راتر رابطه معنی داری وجود ندارد.
|