عنوان
|
مطالعه مقدماتی نقش آموزش مهارتهای شناختی زندگی زناشویی در تغییر باورهای ارتباطی دانشجویان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
نسترن ادیب راد - محمدعلی مظاهری تهرانی - محمود حیدری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 4 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1381 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش مهارتهای شناختی جشنهای ازدواج دانشجویی باورهای ارتباطی برنامه آماده سازی پیش از ازدواج
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مهارتهاي زندگي روابط زوجين
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر آموزش مهارتهای شناختی زندگی زناشویی در تغییر باورهای ارتباطی دانشجویان طراحی و اجرا گردید. از 300 زوج ثبت نام کرده در جشنهای ازدواج دانشجوئی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1380، 52 نفر، شامل 16 مرد و 36 زن بعنوان نمونه در دسترس در کارگاه یک روزۀ آماده سازی ازدواج که توسط پژوهشکده خانواده طراحی و اجرا شد، شرکت داده شدند. قبل از شروع کارگاه آموزشی، سیاهه باورهای ارتباطی بعنوان پیش آزمون به شرکت کنندگان در کارگاه ارائه شد و پس از اتمام کارگاه آموزشی مجدداً همان سیاهه بعنوان پس آزمون اجرا گردید. داده های جمع آوری شده، بوسیله آزمون t وابسته برای بررسی تغییر در باورهای غیرمنطقی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که باورهای غیرمنطقی ارتباطی به طور کلی در پس آزمون به طور معناداری کاهش پیدا کرده است و از 5 خرده مقیاس باورهای ارتباطی، خرده مقیاسهای «باور به تخریب کنندگی مخالفت»، «توقع ذهن خوانی» و «باور به تغییرناپذیری همسر» در پس آزمون تغییر معنادار داشته اند و خرده مقیاسهای «کمالگرایی جنسی» و «باورهای مربوط به تفاوتهای جنسی» تغییر معناداری نداشته اند. همچنین تاثیر آموزش مهارتهای شناختی مربوط به زندگی زناشویی در تغییر باورهای غیرمنطقی در دختران و پسران تفاوت معناداری نداشته و یکسان بوده است.
|