عنوان
|
تأثیر آموزش خانواده بر سلامت روانی والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
فرهاد شقاقی - علی اصغر کاکوجویباری - فاطمه سلامی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی سال 2 شماره 2 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش خانواده والدین کودک عقب مانده ذهنی آموزشپذیر سلامت روانی
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مشاوره خانواده جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
در پژوهش حاضر برای بررسی تأثیر آموزش خانواده برسلامت روانی والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر، گروه آزمایش (یک مدرسه) به روش تصادفی خوشهای از بین کلیه مدارس استثنایی شهر شیراز انتخاب شد، و والدین کودکان گروه گواه با توجه به سن مادران هنگام بارداری، تحصیلات و ترتیب تولد و میزان تحصیلات پدر، از دیگر مدارس با گروه آمازمایش همتراز شد. کلاس آموزش خانواده به مدت 16 جلسه 2 ساعته برای والدین گروه آزمایش اجرا گردید، قبل و پس از آموزش، سلامت روانی هر دو گروه با استفاده از آزمون 28-GHQ اندازهگیری شد، و با استفاده از آزمون t مستقل و نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که در سطح پنج صدم بین نمرات پیش آزمون ـ پس آزمون در خرده مقیاس علائم جسمانی، اضطراب و بیخوابی، کارکرد اجتماعی، افسردگی وخیم تفاوت معنیدار ایجاد شده است، به طوری که سلامت عمومی گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بوده و این نشان دهنده تأثیر مثبت آموزش خانواده در سلامت روانی والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر است.
|