عنوان | نشانه هاي فيلم سياه درسينما ي روز |
تعداد صفحات | 5 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | حقوق زنان - اشرف گرامی زادگان - علمی تخصصی شماره 7 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | بهمن - 1377 |
محدوده صفحات | 28-24 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ژانر فیلم |
موضوع | زن در غرب زن و سينما |
چکیده |
مركز توجه نويسنده اين مقاله نقد و بررسي سينماي غرب است. به همين منظور در ابتدا به معرفي ژانر نوآر كه مورد بي توجهي و بي مهري گردانندگان هاليود قرار گرفته و ناشناخته مانده است مي پردازد. ايشان توضيحاتي در خصوص تاريخچه اين ژانر، عوامل اصلي پيدايش آن و تحليل محتواي آن ارائه مي دهد. زنان در اين ژانر نقشي تعيين كننده و منفي دارند. درون مايه اصلي فيلم هاي نوآر جنايت و فحشا و زنان خبيث، فريبنده و اغواگر و بي رحم است و از عناصر ديگر آن مي توان ديدگاه جبرگرايانه و شكست نهايي قهرمان و ديدگاه روان كاوي فرويد و ... را نام برد. مهم ترين بحث درباره فيلم نوآر رويكرد تازه اين ژانر به زنان است كه ابله نيستند و براي اولين بار فكر مي كنند هر چند در جهت منفي. در پايان شرح و نقد برخي از فيلم هاي نوآر را از نظر مي گذرانيم. |
کد مقاله | 1205 |
تعداد بازدید | 944 |
|