عنوان
|
کيفيت گذراندن اوقات فراغت و رابطه آن با آسيب پذيري فرهنگي و اجتماعي در بين خانواده هاي نظامي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
خدابخش احمدی نوده - هادی عبدالمالکی - اسفندیار آزاد مرزآبادی - فاطمه رئیسی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی نظامی (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اوقات فراغت خانوادههای نظامی آسیبشناسی فرهنگی
|
موضوع
|
اوقات فراغت زنان زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده
|
چکیده
|
مقدمه :هر سازماني به ويژه سازمان هاي نظامي وظيفه خود مي داند براي توسعه سلامت، رفاه و بهبود شرايط کاري و افزايش بازدهي سازماني به موضوع اوقات فراغت توجه نمايد. بر اين اساس پژوهش حاضر مي کوشد تا رابطه ي بين نوع گذران اوقات فراغت را با آسيب پذيري فرهنگي در بين خانواده هاي نظامي مورد بررسي قرار دهد.\r\nروش: روش تحقيق توصيفي و همبستگي بود. تعداد 1282 نفر در قالب 481 خانواده انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. شرکت کنندگان در پژوهش از هفت کشور بر حسب پراکندگي جغرافيايي و به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات عبارت بود از: پرسش نامه نحوه گذران اوقات فراغت که داراي 15 ماه در مقياس ليکرت بود وتوسط محقق تدوين شد و پرسش نامه آسيب پذيري فرهنگي ـ اجتماعي که با هدف بررسي آسيب پذيري خانواده در جامعه ايران توسط محقق ساخته شده است.\r\nنتايج: نتايج نشان داد که شوهران بيش تر اوقات فراغت خود را با فعاليت شغلي (7/56 درصد)، زنان با بودن در نزد خانواده (1/57 درصد) و فرزندان بيش تر از طريق بودن در نزد خانواده (5/59 درصد) و ديدن فيلم (7/36 درصد)، صرف مي کنند. هم چنين ملاحظه شد که بين شيوه هاي گذران اوقات فراغت و آسيب پذيري فرهنگي رابطه معني داري (در سطح 05/0 P≤) وجود دارد. بر اين اساس برخي از روش ها مانند تفريح با خانواده با کاهش آسيب و برخي ديگر مانند خواب يا تفريح با دوستان با افزايش آسيب در ارتباط هستند.\r\nبحث: بيش تر اوقات فراغت مردان با کار، فعاليت شغلي و بودن در نزد خانواده مي گذرد. آن ها در واقع فاقد برنامه سازنده براي گذران اوقات فراغت هستند و شايد همين امر باعث شده که زنان و فرزندان نيز اکثر اوقات خود را در خانه بگذرانند. مطابق يافته هاي پژوهش لازم است نحوه برنامه ريزي براي گذران اوقات فراغت را به خانواده آموزش داد و فرصت و امکانات لازم براي بهبود اوقات فراغت در اختيار آن ها قرار گيرد.
|