عنوان
|
ويژگيهاي نظام كارآمد بررسي تخلفات حرفهاي اخلاقگرا در ارائه خدمات سلامت باروري |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
تهمینه فرج خدا - رباب لطیف نژاد رودسری - محمود عباسی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اخلاق پزشکی سال 5 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نظام نظارتی خدمات سلامت باروری تخلفات
|
موضوع
|
باروري / ناباروري / انواع باروری بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت
|
چکیده
|
مقدمه و هدف: تقاضا براي ظرفيت سازي اخلاق سازماني در سازمانهاي ارائه كننده خدمات سلامت به ويژه توسط مديران اين بخشها رو به رشد است. مددجويان، ارائه كنندگان خدمات و سياست گذاران امر سلامت نياز به يك راهنماي جديد عملكرد اخلاقي به منظور راهنمايي آنان در شرايط دشوار نظام ارائه خدمات سلامت دارند. اصول اخلاقي پايهاي براي مقابله با سوء عملكرد در حيطه پزشكي و يا سهل انگاري و غفلت كاركنان است. در سراسر دنيا كاركنان نظام سلامت به طور مداوم در معرض مباحث پيچيده اخلاقي قرار دارند. برخورداري از مهارت ارتباطي، اجراي برنامههاي آموزش مداوم، وجود كميته اخلاق، بررسي و ارائه گزارشهايي از سوء رفتار و عملكرد و يا سهل انگاري و نيز تلاش در جهت رفع اين نقايص ضروري است. از آنجا كه هر گونه سوء عملكرد حرفهاي نظير غفلت، سهل انگاري، خطا، اشتباه و نقض حقوق مددجو ممكن است آسيبهاي جدي و جبران ناپذير جسماني، رواني، اجتماعي و اقتصادي را به دنبال داشته باشد لذا لازم است نظام بررسي اين تخلفات كارآمد بوده كه اين مطالعه با هدف تعيين ويژگيهاي نظام كارآمد بررسي تخلفات حرفهاي اخلاق گرا در ارائه خدمات سلامت باروري طراحي گرديد.\r\nروش مطالعه: اين مطالعه از نوع توصيفي – اكتشافي بوده كه به روش دلفي انجام گرفت. جامعه پژوهش را 45 نفر از ارائه كنندگان خدمات سلامت باروري شامل متخصصين زنان و مامايي، متخصصين سلامت باروري، متخصصين حقوق و اخلاق پزشكي، متخصصين حوزه علوم انساني تشكيل ميدادند. ابزار گردآوري دادهها سؤالات باز پاسخ بود كه از طريق پست الكترونيك و يا مراجعه حضوري به شركت كنندگان در پژوهش داده شد. تحليل دادهها با استفاده از آناليز محتوا و به روش كدگذاري باز انجام شد. سپس در مراحل كمي دلفي پس از محاسبه صدكها و ميانگينها اجتماع حاصل گرديد.\r\nنتايج: مفاهيم گردآوري شده شامل تبيين تخلف (توجه به وجود مظاهر فساد اداري نظير تبليغ، توصيه، سفارش، تبعيض، دريافت هديه، وجه نقد)، پاسخ مثبت به تقاضاهاي نابجا، توجه به نقض حقوق انساني و حقوق سلامت باروري مددجو (نظير توهين به مددجو، تحقير، عدم اطلاع رساني و يا اطلاع رساني نامناسب، نقض رازداري و حقيقت گويي)، عملكرد خارج از محدوده قوانين و دستور العملها و موازين شرعي، عملكرد خارج از محدود شرح وظايف شغلي، عدم گزارش تخلف درون سازماني و برون سازماني، عدم ارائه گزارش صادقانه و عادلانه، عدم پاسخگويي در قبال انجام تخلف، عدم تبعيت از احكام صادره، سوگيري و تهديد در گزارش تخلفات و يا عدم مشاركت در ارائه گزارش، عدم رعايت حقوق متقابل ارائه كننده خدمات و مددجو بود كه در درون مايههاي عدالت محوري، قانون گرايي، رعايت حقوق مددجو، رعايت حقوق ارائه كننده خدمات، پاسخگويي، فرآيند بررسي، گزارش تخلف دسته بندي شدند.\r\nبحث و نتيجه گيري: تشكيل شبكهاي براي تقويت ارائه خدمات سلامت باروري و جنسي در ايران از سوي وزارت بهداشت، اهميت مباحث سلامت باروري از جنبههاي مختلف و نيز وجود انتخابهاي جديد براي زنان اعم از روشهاي جديد غربالگري و تشخيص و درمان به موازات پيشرفت دانش و فناوري، مباحث اخلاقي متعددي را براي ارائه كنندگان خدمات سلامت باروري، مددجويان و جامعه مطرح نموده است. در دسترس بودن نظام بررسي تخلفات حرفهاي كارآمد، به روز و اخلاق گرا در ارائه خدمات سلامت باروري كه طيف وسيعي از مددجويان را در بر ميگيرد يك راهنماي كليدي براي شناسايي و تعيين مخالف، تصميم گيري عادلانه و رعايت حقوق متقابل مددجو و ارائه كننده خدمات محسوب ميشود.
|