عنوان
|
بررسی اثربخشی آموزش به شیوه شناختی ـ رفتاری بر بهبود عملکرد خانواده زوجین ناسازگار |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
مهناز مهرابی زاده هنرمند - منصور سودانی - سارا فرحبخش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دستاوردهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 3-16 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عملکرد خانواده زوجهای ناسازگار رویکرد شناختی رفتاری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط زوجين خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش به شیوه شناختی ـ رفتاری بر بهبود عملکرد خانواده زوجهای ناسازگار واحد مرکزی 148 بهزیستی تهران بود. طرح پژوهش، طرح آزمایشی گروه گواه با پيش آزمون و پسآزمون بود. جامعه ی مورد مطالعه در این تحقیق شامل همهی زوجینی بود که در سال 1388 به مرکز مشاورهی بهزیستی شماره 148 تهران مراجعه کردند و دارای مشکلات زوجی از قبیل، مشکل ارتباطی، روابط سرد و خشک و غیره بودند. 30 زوج براساس مصاحبه، با توجه به مدل مکمستر (1978) به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. این 30 زوج به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه (در هر گروه 15 زوج) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، آزمون عملکرد خانواده (FAD) بود. روش کار به این گونه بود که ابتدا از تمام زوجین پیش آزمون (آزمون عملکرد خانواده) به عمل آمد، و پس از این که زوجین گروه آزمایش در 8 جلسه آموزشی شرکت کردند از تمام زوجین پس آزمون به عمل آمد. نتیجهها نشان داد مداخله آزمایشی (آموزش به شیوه شناختی ـ رفتاری)، بربهبود روابط زناشویی و عملکرد خانوادهی زوجین تأثیر دارد.
|