عنوان
|
مقایسه اثر سه روش آموزش پیشگیری از آلودگی به ویروس ایدز توسط همسالان پزشک و توزیع پمفلت بر آگاهی دانشآموزان دختر دبیرستانی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
علی عزیزی - فرهاد امیریان - مرضیه امیریان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه حیات - دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشگیری آموزش بهداشت دانشآموزان کرمانشاه آموزش همسالان ایدز
|
موضوع
|
ايدز بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
زمینه و هدف: جوانان عمدهترین گروه در معرض خطر ایدز در سارسر دنیا میباشند و آموزش روشهای پیشگیری، مهمترین راه کاهش احتمال خطر آلودگی به ویروس ایدز (HIV) در بین آنان است. با توجه به افزایش روز افزون موارد HIV و اهمیت آموزش در پیشگیری از آن، در این مطالعه اثر سه روش آموزش (توسط پزشک، همسالان و پمفلت) پیشگیری از ایدز بر آگهی دانشآموزان دختر دبیرستانی ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مورد مقایسه قرار گرفته است.\r\nروش بررسی: در این مطالعه مقایسهای تعداد 1500 دانشآموز دختر دبیرستانی (پایه سوم) به صورت طبقهای تصادفی از 21 دبیرستان منطقه 3 آموزش و پرورش وارد مطالعه شدند. در هر مدرسه تقریباً 73 دانشآموز انخاب و با استفاده از پرسشنامه، پیشآزمون برای آنان برگزار شد. از مجموع 1500 نفر، 498 نفر توسط پزشک عمومی، 502 نفر توسط همسالان و 500 نفر با استفاده از پمفلت ایدز (از انتشارات مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش) آموزش دیدند. 20 روز پس از اتمام آموزش، پس آزمون با استفاده از همان پرسشنامه به عمل آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرمافزار SPSS v. 11.5 تجزیه و تحلیل شد.\r\nیافتهها: میانگین سنی دانشآموزان 7/0±78/16 سال بود. آزمون تی زوج برای مقایسه میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در هر سه گروه مورد مداخله تفاوت معنادار داشت (001/>P). میانگین تغییر نمرات قبل و بعد در گروه آموزش توسط پزشک (6/3±8/8) و آن نیز بیشتر از پمفلت (9/3± 3/7) بود و آزمون بون فرونی این تفاوتها را از نر آماری معنادار نشان داد \r\n\r\n\r\nبه اصل سند مراجعه شود
|