عنوان
|
اثر بخشي آموزش خانواده با استفاده از «تئوري سيستمي بوئن» بر تمايز يافتگي و کارکرد خانواده هاي داراي فرزند معتاد |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
حسن رفیعی - باقر ثنایی ذاکر - فاطمه غفاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 6 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اعتیاد تمایزیافتگی خانواده درمانی سیستمی بوئن کارکرد خانواده
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و اعتياد / اعتياد زنان / خانواده و اعتیاد خانواده درماني
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به منظور بررسي اثر بخشي خانواده درماني سيستمس بوئن بر افزايش تمايز يافتگي و بهبود کارکرد خانواده هاي داراي فرزند معتاد انجام شده است . بر اساس مطالعات انجام شده افراد معتاد و خانواده هاي آن ها تمايز يافتگي پاييني دارند که اين امر موجب بد کار کردي خانواده مي شود.\r\nاين مطالعاه از نوع طرح هاي آزمايشي با پيش آزمون –پس آزمون همراه با گروه کنترل است.گروه نمونه اين پژوهش که به طور داوطلبانه از ميان مراجعين مجرد معتاد و اعضاي خانواده هاي آن ها از 4 مرکز درماني اعتياد انتخاب شدند .به صورت تصاوتي در دو گروه آزمايش (5 خانواده 4 نفره) و کنترل (5 خانواده 4 نفره )جايگزين شدند.\r\nگروه آزمايش 8 جلسه 2 ساعته تحت خانواده در ماني بر اساس تئوري سيستمي بوئن قرار گرفتند و در اين مدت گروه کنترل فقط درمان متعارف بهزيستي /وزارت بهداشت را دريافت مي کردند.داده ها که براساس پرسشنامه تمايز يا فتگي و ابراز سنجش خانواده بدست آمده بود،با استفاده از آزمون تحليل کوواريانس مورد بررسي قرار گرفت و نشان داد که خانوده درماني سيستمي بوئن موجب افزايش تمايز يافتگي و بهبود کارکرد افراد معتاد و اعضاي خانواده هاي آن ها مي شود.
|