عنوان
|
رابطه کارآیی خانواده با کمال گرایی مثبت و منفی در دانش آموزان شهرستان نوشهر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
زهره خسروی - محمدعلی بشارت - ام هانی علیزاده صحرائی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی (مصوب وزارت علوم) سال 5 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کارایی خانواده دانشآموزان کمال گرایی مثبت کمال گرایی منفی
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
از آن جایی که محیط خانواده در شکل گیری کمال گرایی مثبت و منفی تأثیر به سزایی دارد، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه کارآیی خانواده با کمال گرایی مثبت و منفی در دانش آموزان بود. 380 دانش آموز دختر دبیرستانی از پایه دوم و سوم به روش تصادفی خوشهای انتخاب شده و با تکمیل مقیاس سنجش خانواده و کمال گرایی مثبت و منفی در این پژوهش شرکت کردند. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. نتایج نشان داد بین نمره کلی کارآیی خانواده و سه مؤلفه آن (نقشها، حل مشکل و ابراز عواطف) با کمال گرایی مثبت، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین نمره کلی کارآیی خانواده و مؤلفه های آن (نقشها و ابراز عواطف) با کمال گرایی منفی، رابطه منفی معنادار به دست آمد، به جز سازه حل مشکل که رابطه معناداری نشان نداد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام که به تفکیک برای کمال گرایی مثبت و منفی انجام شد، نشان داد دو سازه حل مشکل و ابراز عواطف برای کمال گرایی مثبت و نقشهای خانوادگی برای کمال گرایی منفی، بهترین پیش بینی کننده میباشند. نتایج این پژوهش ضمن تأیید تمایز کمال گرایی مثبت و منفی نشان میدهد در حالی که کمال گرایی مثبت در محیطی کارا پرورش مییابد وجود ویژگیهای منفی در خانواده میتواند زمینهای برای بروز کمال گرایی منفی باشد.
|