عنوان | نقشهای زنان و مردان در کتابهای فارسی دورۀ ابتدایی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 3 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
زبان | عربی |
کلید واژه | کتابهای درسی برنامههای درسی تحلیل محتوا |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي |
چکیده |
محتوای کتابهای درسی می تواند در شکلگیری دیدگاهها، بازخوردها و ارزشهای کودکان به شدت مؤثر باشد. این بررسی به منظور به تصویر کشیدن نقش زنان و مردان در کتابهای فارسی اول تا چهارم انجام شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که: الف) 262 ارزش مثبت به مردان و 129 ارزش مثبت به زنان نسبت داده شده بودند، ب) 1266 و 507 جمله به ترتیب مشتمل بر مفاهیمی درباره مردان و زنان بودند. افزون بر آن، این مفاهیم بازخورد مثبت تری را نسبت به مردان در مقایسه با زنان ایجاد میکردند. میتوان نتیجه گرفت که کتابهای فارسی دورۀ ابتدایی بازخوردهای متفاوتی در کودکان، نسبت به مردان و زنان ایجاد میکنند و این بازخورد نسبت به مردان مثبت تر از زنان است. |
کد مقاله | 11983 |
تعداد بازدید | 946 |
|