• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي ارتباط بين ويژگي‌هاي رواني ـ اجتماعي خانواده و بروز علائم اختلال کمبود توجه و پيش‌فعالي کودکان
شماره ویرایش
تعداد صفحات 6
نویسنده واحد علائی - آذر مرادی - سکینه محمد علیزاده چرندابی
مشخصات نشریه فصلنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی پیاپی 21-22
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1383
زبان فارسی
کلید واژه اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  کودکان زیر سن مدرسه  ویژگی‌های روانی اجتماعی خانواده  
موضوع آسيب‌شناسي خانواده     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده     روابط خانوادگي    
چکیده مقدمه: نظريه‌پردازان يادگيري هيچ‌گاه اظهار نداشته‌اند که سندرم ADHD اکتسابي است، اما روشن است که رفتارهاي مربوط به اين سندرم در محيط شکل مي‌گيرد. طبق مطالعات صورت گرفته بين بروز علائم ADHD و عواملي مثل وجود مشکل در انسجام خانواده و نحوه تربيت فرزند، ناسازگاري زناشويي، جدايي والدين و اختلالات روان‌پزشکي آن‌ها ارتباط وجود دارد. \r\nخانواده‌هايي که از نظر اجتماعي و اقتصادي در منزلت پايين قرار دارند. الگوهاي شناختي والدين در مورد رفتار کودکان و تعداد نقل مکان‌ها نيز رابطه معني‌داري با بروز علايم ADHD در کودکان زير سن مدرسه دارد.\r\nمواد و روش‌ها: اين پژوهش يک مطالعه توصيفي است که به منظور بررسي ارتباط بين برخي از ويژگي‌هاي رواني ـ اجتماعي خانواده و بروز علايم اختلال کمبود توجه و بيش‌فعالي کودکان زير سن مدرسه در مهد کودک‌هاي شهر تبريز انجام شده است. علايم ADHD بر اساس ملاک‌هاي DSM ـ III – R مورد سنجش قرار گرفته است. 273 کودک سه تا پنج ساله از سي مهد کودک به عنوان نمونه‌هاي پژوهش به صورت تصادفي انتخاب شدند و پرسشنامه‌ها به طور جداگانه توسط والدين و مربيان آن‌ها تکميل شد. جهت تجزيه و تحليل داده‌ها از آزمون آماري آناليز واريانس يک‌طرفه، مجذور کاي و آزمون T مستقل استفاده شد. \r\nنتايج: يافته‌هاي پژوهش حاضر نشان داد که بر اساس گزارش والدين يا گزارش مربيان بين بروز علايم ADHD و بروز حداقل يک رويداد تنش‌زا (0001/0=p)، تولد کودک جديد (001/0=p)، فوت يکي از اعضا خانواده (01/0=p) و تشديد اختلاف والدين (002/0=p) ارتباط معني‌داري وجود دارد. ولي ارتباط معني‌داري بين علايم ADHD و تغيير محل زندگي با تغيير مهدکودک و بيماري شديد يکي از اعضاي خانواده يافت نشد. همچنين طبق گزارش والدين و مربيان بين ترتيب تولد، وزن هنگام تولد، جنس و سن کودک با علائم ADHD ارتباط معني‌داري يافت نشد و تفاوت معني‌داري بين ميانگين نمره ADHD گزارش شده توسط والدين با شغل‌ها و تحصيلات مختلف وجود نداشت.\r\nبحث: با توجه به ارتباط معني‌دار بين بروز علايم ADHD و بروز حداقل يک رويداد تنش‌زا در کودکان زير سن مدرسه، پيشنهاد مي‌شود تا در بررسي علايم ADHD، آسيب‌شناسي رواني خانواده‌ها نيز دقيقاً ارزيابي گردد.

کد مقاله 11977
تعداد بازدید 773

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397