عنوان
|
تأثير سطح تحصيلات والدين بر مهارتهاي اجتماعي و مشکلات رفتاري دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
غلامعلی افروز - مسعود صالحی - معصومه پورمحمدرضای تجریشی - محمود میرزمانی - یوسف شاهی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 11 شماره 2 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تحصیلات والدین نشانگان داون اختلالات رفتاری مهارتهای اجتماعی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور بررسي تأثير سطح تحصيلات والدين بر مهارتهاي اجتماعي و مشکلات رفتاري کودکان مبتلا به نشانگان داون صورت پذيرفت.\r\nروش کار: پژوهش حاضر از نوع گذشتهنگر بوده و جامعه آماري آن را 129 دانشآموز 7 تا 12 ساله مدارس استثنايي شهر تهران مبتلا به نشانگان داون در سال تحصيلي 86 ـ 1385 و والدينشان تشکيل دادند. اين دانشآموزان به روش نمونهگيري خوشهاي چندمرحلهاي از مناطق آموزش و پرورش استثنايي شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب شهر تهران انتخاب شدند وسپس پرسشنامه در اختيار والدين آنها قرار گرفت. جهت تحليل دادهها از واريانس تکمتغيره استفاده شد.\r\nيافتهها: نتايج اين پژوهش نشان داد که بين سطح تحصيلات مادر و ميزان مهارتهاي اجتماعي دانشآموزان مبتلا به نشانگان داون تفاوت معنيدار وجود دارد (001/0>p در حالي که بين سطح تحصيلات پدر و مهارتهاي اجتماعي اين دانشآموزان تفاوت معنيدار مشاهده نشد (06/0=p). همچنين بين سطح تحصيلات والدين و مشکلات رفتاري دانشآموزان مبتلا به نشانگان داون با مقدار احتمال 52/0=p براي مادران و با مقدار احتمال 46/0=p براي پدران تفاوت معنيداري مشاهده نگرديد.\r\nنتيجهگيري: از يافتههاي به دست آمده ميتوان نتيجهگيري کرد که بين سطح تحصيلات مادران و ميزان مهارتهاي اجتماعي دانشآموزان مبتلا به نشانگان داون رابطه مستقيم و مثبتي وجود دارد.
|