• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تاثیر مداخلات روان شناختی بر مشکلات خواهر و برادران کودکان عقب مانده
شماره ویرایش
تعداد صفحات 7
نویسنده سرور آرمان - محبوبه فیروزکوهی مقدم
مشخصات نشریه ماهنامه تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق سابق) - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان - علمی پژوهشی سال 6 شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1383
زبان فارسی
کلید واژه مداخلات رفتاری شناختی  کودکان عقب مانده ذهنی  مشکلات رفتاری هیجانی  
موضوع حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     روابط خانوادگي     مشاوره خانواده     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده زمینه و هدف: شیوع مشکلات هیجانی رفتاری در خواهران و برادران سالم کودکان عقب مانده ذهنی 1/6 تا 2 برابر جمعیت افراد عادی است. این امر می تواند آینده این کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه شناخت تاثیر مداخلات حمایتی و مشاوره خانواده در کاهش مشکلات کودکان مذکور است.\r\nمواد و روش کار: این مطالعه در سال 1382 به صورت کار آزمایی بالینی بر روی 32 نفر (سن بین 6-12 سال) که دارای مشکل رفتاری هیجانی بودند و همچنین خواهر یا برادر مبتلا به عقب ماندگی ذهنی داشتند، در کلینیک مشاوره کودکان اصفهان صورت گرفت. ابزار سنجش این مطالعه پرسشنامه راتر و مصاحبه بالینی بر اساس معیارهای انجمن روانپزشکی آمریکا DSM-IV بود. بعد از نمونه گیری کودکان با مشکلات رفتاری عاطفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه مورد و والدین آنها تحت 6 جلسه هفتگی مشاوره یک ساعته قرار گرفتند. 6 هفته بعد پایان مداخله مجدداً پرسشنامه و مصاحبه به عمل آمد. نتایج قبل و بعد از مداخله در دو گروه با آزمون P جفت شده تحت نرم افزار SPSS بررسی شد.\r\nیافته ها: به طور کلی شیوع اختلالات هیجانی رفتاری در خواهر و برادران افراد عقب مانده ذهنی 53/2% بود. تفاوت میانگین نمره آزمون راتر قبل و بعد از انجام مداخله در گروه مورد به ترتیب 5/6 +- 17/1 و 5/6+-14/7 بود که اختلاف آنها معنی دار بود (P=0/001) ، اما در گروه شاهد تفاوت معنی داری بین پیش آزمون و پس آزمون وجود نداشت (P=0/4).\r\nنتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، مداخلات شناختی رفتاری در کاهش مشکلات رفتاری و هیجانی خواهران و برادران افراد عقب مانده ذهنی می تواند موثر باشد.

کد مقاله 11964
تعداد بازدید 1010

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397